h1

2010 är Fiskens år

12 januari 2010

I mitten av mars kommer jag att bli pappa. Det är första gången och jag är otroligt förväntansfull och ödmjuk.

Jag bestämde mig för fem år sedan att bli förälder tillsammans med en av mina närmasta vänner, Anna Söderström. Vi kom fram till att förutom att vi trivdes väldigt bra ihop så hade vi liknande syn på familjebegreppet. Vi tyckte båda att, för oss, skulle det vara en bra modell att bli förälder med en vän. Så vi satte ett datum, eller snarare ett år, på det. 2008 började vi inseminera. Och några veckor efter midsommarhelgen 2009 kunde vi konstatera att vi blivit gravida.

Under förra året träffade jag Robin, som idag är min partner, som alltså hela tiden som vi lärt känna varandra varit underförstådd med att jag försökte bli pappa och förutsättningarna för det. Han kommer ju också att vara en vuxen i barnets närhet, extrapappa om man så vill. Och vi kommer att vara flera. Det här är ett barn som har många vuxna i sin direkta närhet som står beredda att vara förebilder och på olika sätt bidra till barnets välmående.

Idag på förmiddagen var vi på 3D/4D-ultraljud och fick se Fiskens ansikte för första gången. Vi är i vecka 31, så vi får ganska snart träffa den här människan på riktigt, men än så länge är det här det närmaste vi kommit den. På ett ultraljud med den här 3D/4D-tekniken går det att se ansiktsuttryck som förändras, man kan urskilja ansiktsdrag och ser precis hur den rör sig. Vevar med armarna, rynkar näsan, hur den gapar och lägger sig till rätta efter en knuff.

Livet kommer att vändas upp och ner i mitten av mars och det är otroligt välkommet.

Det här är ett ovanligt privat inlägg i den här bloggen, men jag tror att det är nödvändig bakgrundsinformation för en del av de familjepolitiska inläggen jag kommer att göra framöver. Samhället är inte anpassat för oss stjärnfamiljer, men vi stjärnfamiljer är här. Och vi blir fler och fler.

3 kommentarer

  1. Fint!


  2. Härligt att höra. Det är ju bara att önska lycka till med papparollen.
    Fiskar gillar vi. Dom kan väl vara lite väl känsliga men…
    Dom är ofta gamla själar sägs det…


  3. […] Bebisen i Annas mage växer så det knakar och vi gjorde ett 3D-ultraljud för att få en titt på rackaren. Den var förstås fantastiskt vacker. Vi hade kalas för Ella för att träna och gick de sista två föreläsningarna på Mama Mia Söders föräldrautbildning. Nu är det babyshower, pappakurs och sen är det dags för ankomst. […]



Kommentera

