h1

Det är en mänsklig skyldighet att lämna blod

17 januari 2010

Sydsvenskan skriver idag om de nya reglerna för blodgivning: att homo- och bisexuella män (eller det mer toleranspolitiskt korrekta ”gaymän”) nu får donera blod, med undantag för dom som inte lever i celibat:
Dessa män [män som haft sex med män] ska nu få ge blod om de har avstått från sex med andra män i ett år.

Socialstyrelsen uttrycker som vanligt sitt mantra ”det är inte en mänsklig rättighet att lämna blod”. Min vän Markus som uttalar sig i artikeln håller med men fortsätter logiken, ”men det är en mänsklig skyldighet som förvägras vissa människor”. Det citatet är dock inte återgivet i artikeln, utan i hans blogg.

Självklart är säkerheten grundläggande i ett system för blodtransfusioner. Men den bedömda större smittorisken för en heterokille (som får vänta tre månader efter sin senaste nya sexrelation som inletts) kontra en ”gayman” (som får vänta ett år efter sitt senaste samlag; oavsett med vem det var) känns inte så vetenskapligt belagd. Att ha olika regler för samkönade och olikkönade sexuella relationer känns på något sätt väldigt 00-tal.

En heterosexuell man som bytt sexpartner måste vänta tre månader innan han kan ge blod, men en homosexuell man måste leva i celibat i ett år.

Jag var och testade mitt blod som 18-åring, för att se om jag hade tillräckligt bra kvalitet för att kunna donera. Det hade jag. Men på grund av Socialstyrelsens regler kommer jag aldrig att kunna bidra till att minska blodbristen.

One comment

  1. Det där är så konstigt, jag antar att det handlar om analsex? Alla har ju inte det. Då borde det inrättas karens för hetrotjejer som har analsex och oralsex med killar också. I praktiken borde väl bara tjejer som bara har sex med tjejer få lämna blod. Eller?

    Jag har ett sällsynt blodgrupp men jag kommer aldrig lämna blod för det skulle inte funka för min kropp. Jo sen när jag är äldre och fri från månadens plåga, då kan jag lämna blod.



Kommentera

