h1

Ohlsson uträknad, men inte jag?

25 januari 2010

Birgitta Ohlsson (FP) ska ha barn i vår. Superkul för henne. Mindre kul för henne är att dinosaurier både inom politiken och media därmed räknar bort henne, både som EU-minister-kandidat och som delaktig i valrörelsen 2010. Något hon själv kommenterar på sin blogg och på twitter.

Jag ska också ha barn i vår, men det är hittills ingen som ställt mig frågor med utgångspunkt i att min kandidatur till kommunfullmäktige eller mitt arbete i valrörelsen skulle vara i fara. Tvärtom är folk av uppfattningen att jag ska ta ut min föräldraledighet efter valet.

Detta trots att jag verkar ta ut bra mycket mer föräldraledighet innan valet än vad Ohlsson planerar att göra.

SJälvklart är det nivåskillnad på våra politiska plattformar, men principen är densamma. När en kvinna väntar barn förväntas hennes karriär komma i andra hand, men inte när en man gör detsamma.

Fler: Alex Lindskog

7 kommentarer

  1. Jag tycker det är tråkigt – minst sagt – att folk förväntar sig helt olika saker av en blivande pappa och en blivande mamma, men jag kan förstå att folk tror att en nybliven förälder kan ha lite svårt att genomföra en valrörelse till 100 procent. Personligen hade jag inte kunnat tänka mig det. Samtidigt ska det självklart vara helt upp till varje enskild förälder att göra sina egna val.


  2. Viktigt blogginlägg!


  3. […] Anders Wallner skriver mycket bra om jämförelsen med hur en blivande pappa i politiken behandlas av media.Läs […]


  4. […] att jag står på plats 8 på MP Stockholms kommunlista i valet 2010. Och det var folk okej med, trots att jag är gravid. Så kan det […]


  5. […] Det här har också uppmärksammats av bland annat Isobel Hadley-Kamptz, Anders Wallner […]


  6. […] också Anders Wallners intressanta reflektioner om hur han som blivande pappa behandlas i politiken och inför […]


  7. […] för att se skillnaden på hur ministrarna Tobias Billströms respektive Birgitta Ohlssons nyblivna föräldraskap porträtterats i […]



Kommentera

