h1

This just in: Anders gillar grönområden

03 februari 2010

Idag fick jag frågan ”är det sant att du vill smälla upp betonghus på varenda grönområde i hela stan?” och då kände jag att det kunde vara dags att nyansera min politiska image. Frågan byggde på en konversation i Tomas Melins facebookstatus som landade i att jag är ännu mer pepp på att bygga bostäder än på att plantera grönområden.

Det är en ny, ganska spännande, intern diskussion inom Miljöpartiet där det, precis som Christian påpekar i Tomas status, lätt blir plakatpolitik. ”Anlägg grönområden i hela Stockholm så att ingen mer kan flytta in” vs. ”Smäll upp betong överallt så att ingen vill bo här”.

Jag är uppvuxen på en gård i Hälsingland med sju hus på gården och kilometrar av skog, tjärnar, ängar i varje vädersträck. Jag förstår vikten av närhet till naturen för livskvaliteten. Jag tror att det är extremt viktigt att frigöra andningsytor av natur i storstadsområden – inte bara för luftkvaliteten och de miljönormer som gynnar människan i längden utan även för den direkta livskvaliteten som människor direkt upplever.

För mig behöver inte diskussionen om fler bostäder vs. värna grönområden bli antingen/eller-diskussioner där det ena värdet tar ut det andra, utan det känns lika enkelt att hitta vinna/vinna-lösningar. Det är extremt sällan som man som politiker behöver välja.

Mina enda ”men” är egentligen de här tre:

– Bygg alltid högre. Jag har svårt för att köpa argumenten om att höga hus ”förstör” stadsbilden eller försvårar människors tillgång till solljus. Det är ”värna grönområden”-falangens sämsta argument och jag tycker ofta tvärtom: höghus är ofta snygga, de går ofta att bygga effektivt, stadsbilden blir snyggare och om man vill ha solljus är jag övertygad om att man går någon annanstans än innerstaden.

– Grönområden måste också vara attraktiva. Det är meningslöst att bevara områden som är så fantasilöst planerade att de inte är omtyckta och använda. Visst, de fyller funktionen av att öka den biologiska mångfalden – men de får inte folkets stöd. Bygg gärna en Central Park, med zoo, isbana, sport- och rekreationsmöjligheter. Men bygg inte Gärdet – en stor, ful gräsmatta som bara används för (no offence) frisbee-golf. När jag bodde närmare försökte jag jogga runt Gärdet, men somnade.

– I de få situationer där man måste välja; bevara den här viktiga grönytan eller bygg en bra bostad där så är jag en miljöpartist som lutar åt att välja bostaden. För att det är de sociala frågorna som ligger mig varmast om hjärtat och vikten av ett mer integrerat boende, bättre bostäder, möjligheter för unga och låginkomsttagare att flytta hemifrån väger för mig snäppet högre än miljön. Därför tycker jag att det är tur att många miljöpartister har ett annat perspektiv, vilket gör att den sortens beslut alltid kommer att vara extremt välgrundade.

3 kommentarer

  1. Hej Anders!
    Du börjar bra med ett klokt och nyanserat resonerande och jag är helt med dig ända fram till dina ”men” då jag tyvärr studsar till lite.

    -angående att bygga högt så kan det finnas en poäng i att i alla fall inte bygga för lågt (förutsatt att kulturmiljön inte är alltför känslig). Jag håller dock helt med Cecilia i att över en viss gräns (lite oklart exakt var den går) blir inte husen varken mer yteffektiva, billiga eller miljövänliga. Att bygga energieffektiva och stadsmässiga byggnader (i bemärkelsen funktionsblandade och med täta kvarter) är oerhört mycket viktigare i sammanhanget. Men ifall ekonomin tillåter kan såklart även vissa enstaka riktigt höga byggnader även byggas på väl valda platser.

    -angående kraven på grönområdens ”attraktivitet” är även detta i månt och mycket en ekonomisk fråga. Gärdet är trots allt i princip gratis medans en park behöver underhållas. Och om vi håller oss kvar vid Gärdet fyller det en mycket viktig funktion som spridningslänk mellan norra och södra djurgården. Klipp av Gärdet och även dessa parker försämras vilket troligen ingen vill. Likadant är det med de gröna kilarna. De bidrar till en ekologisk helhet som vi aldrig skulle ha råd att skapa på konstgjord väg. Även viktigt att koma ihåg att barn och gamla som inte kan röra sig så långt har mycket stor glädje av de lokala grönplättar vilka vi andra kanske inte alltid ser ett värde i…

    -angående att välja är det komplicerat. Visst, ifall man står inför ett direkt val- ge någon en bostad kontra bevara en grönplätt är valet såklart mycket enkelt. Men det valet uppstår aldrig då så pass många variablar spelar in att det inte går att se ett direkt orsak – verkan förhållande. Några exempel:

    En byggherre vill bygga ett bostadshus på en känslig hällmark. Vad blir då deras reaktion vid ett nej. Lägger de då ned byggplanerna helt eller väljer de ett annat lite mindre lönsam ställe? Och de pengar de skulle tjänat vid det första billigare stället, skulle dessa enkom gå till att sänka priset eller går de rakt ned i byggherrarnas egna fickor?

    Hur ska man vikta olika sociala hänsynstaganden mot varandra. Brandkrav, tillgänglighetskrav, luftkvalitet och god isolering dra t.ex upp priserna. Ska vi tumma på dessa krav för att få fram billiga bostäder till alla? Var drar vi gränsen? Av tradition har vi i Sverige en väldigt hög lägstanivå men det drar samtidigt upp priserna. I Paris t.ex låter man vissa hus helt förfalla och så kan folk bo där i princip gratis. Det är ett vägval som sagt.

    Och hur ska vi se på storleken på lägenheterna. Bygger vi enbart lägenheter på 15kvm får vi plats med betydligt mer och billigare. Men är det alltid god livskvalitet?


  2. Väl rutet Anders! Jag upplever överlag att det pågår en intressant diskussion inom MP nu och jag tror och hoppas att synen på staden kommer att bli mer progressiv. Staden är inget dåligt, den är något bra :)


  3. Till båda Anders.
    Vi har ju nu i våran uppgörelse med S och V slagit fast att 15 000nya bostäder ska påbörjas under nästa mandatperiod. Alltså exakt samma antal som M-styret haft. Hur ser ni på det?



Kommentera

