h1

Sportjournalister 2.0

10 februari 2010

Jag har aldrig haft något brinnande sportintresse. Och då särskilt inte att följa sport i medier. Jag tycker till och med att det är provocerande att sport har en fast del av nyhetssändningen varje dag. (Missa inte bästa facebookgruppen ”Sluta visa sport på nyheterna, det är INTE nyheter!”) Men de senaste åren tycker jag att det har hänt en del intressanta saker inom idrottsjournalistiken.

De första tecknen som nådde fram till mig var under Stockholm Pride 2007. Jag var pressansvarig och hade hoppats att idrottsmedierna skulle uppmärksamma sporttemat som problematiserade machoism, homo- och transfobi inom idrottsvärlden. (Egentligen var det nog mest Jennifer Wegerup jag hoppades på.)

Men jag blev nästan rörd när jag såg Johan Orrenius och Simon Banks med fleras lysande ansatser i rapporteringen. Här fanns helt plötsligt journalister som kritiskt kunde granska normer inom idrotten, på ett sätt som jag knappt sett ens i samhälls- och kulturjournalistiken. Helt plötsligt fick sportbilagan en tyngd.

Den klarast lysande stjärnan idag tycker jag är Anja Gatu som förutom att hon ibland skriver lysande artiklar med tydliga genus- eller mångfaldsansatser (som hennes engagemang i Caster Semenya) också lyckats göra själva idrott och idrottsvärlden i sig intressant även för såna som mig med 0 intresse.

Om TV-sporten kunde haka på så skulle jag kanske till och med lägga ner hatet mot idrottens oproportionerliga utrymme.

One comment

  1. Facebookgruppen hade kanske kunnat vara ”bäst” om den antingen hade 1) framfört sin ståndpunkt om vad nyhetsbevakningen i public service bör inriktas på och argumenterat för denna, eller 2) varit en plats för människor utan sportintresse att samlas för att roa sig med att frossa i hat och okunskap. En grupp som i likhet med den nämnda kombinerar 1 och 2 har jag svårt att se något existensberättigande för. Apropå det du skrev om ”fler diskussioner, färre debatter”. (Sen kan jag hålla med om att det i olympiska tider är ganska meningslöst när Rapport ska upprepa allt som redan har sagts i OS-studion och Sportnytt under den föregående timmen)

    Men det är kul att höra om ditt ökande intresse för idrottsjournalistiken. Jag tipsar gärna om jag ser någon krönika eller något reportage som kan falla dig i smaken.



Kommentera

