h1

Jag blev kallad bög när jag var 8

24 februari 2010

Ikväll fick jag äntligen se No Tears for Queers som turnerar Sverige runt och spelas på framför allt gymnasieskolor. Föreställningen bygger på boken med samma namn av Johan Hilton. Det är en väldigt stark pjäs om hatbrott, våld, homofobi och den destruktiva mansrollen. Det var få skratt men många tårar i publiken. Jag måste också särskilt nämna Helena Sandströms skådespelarprestation. (Hon kommer att gå väldigt långt.)

Anders Wallner på affischen för No Tears for Queers

Jag fotades i somras för att medverka på marknadsföringsmaterialet för föreställningen, på ett vykort/affisch där jag och andra hbt-personer (bland annat Facuno Unia, som blev misshandlad under Pride 2003) visar upp vita ark där vi berättar om när vi utsatts för kränkande, diskriminerande eller rå behandling – för att vi är hbt-personer.

Jag poserar med texten ”Jag blev kallad bög när jag var 8.”. Från början stod det också ”Jag blev ledsen.” Det låter kanske inte som ett hatbrott eller kränkande behandling, men för mig minns jag det så väl som det tillfälle då jag lärde mig att ”bög” var ett skällsord. Jag fick det kastat i ansiktet tillsammans med hånskratt och gick hem och grät. Självklart passar man sig för att bli kallad det igen. Det är den sortens tidiga episoder som stänger in oss i garderoben – då de gör att jag och många andra inte har verktyg för att förstå sina känslor som utvecklas under puberteten och som sedan väljer att leva dolt. Vissa gör det hela livet.

Samma metoder ligger till grund för det hat många män utvecklar mot feminina män, bögar och hbt-personer. Det hat som i sin råaste form innebär att man hoppar på någons huvud, slår sönder skallen, skär av halsen och lämnar personen att dö ensam vid ett staket eller i en brunn. Det är den brutala konsekvensen som No tears sätter fingret på. Förhoppningsvis väcker det engagemanget att jobba även i den andra änden, med 8-åringarna som inte ska behöva bli ledsna över att bli kallad ”bög”.

One comment

  1. […] kulturella upplevelserna toppas med No tears for queers på c/o Stadsteatern med fantastiska Helena Sandström. På bio kollade jag in de småtrevliga […]



Kommentera

