h1

Rör inte min föräldraledighet!

24 februari 2010

EU kan beskära svensk pappaledighet, kan man läsa i dagens DN. I ett kompromissande mellan länder med – ska vi säga – lite olika syn på det här med föräldraskap innebär det EU-förslag som går vidare till parlamentet att vissa rättigheter skärpts (Sverige påverkas dock inte av det, då vi redan har skarpare regler) men också att mäns möjlighet att vara hemma de första sex veckorna tas bort, då de knyts till ”mamman”.

Det finns många sätt att problematisera det här. Ur jämställdhetsperspektiv, ur maktperspektiv och ur queerperspektiv men allt jag kan tänka på är att det är MINA veckor de jävlas med.

Jag får barn i mars och kommer att vara hemma från födseln fram till juli. De första veckorna på två ”pappaveckor” och komp, men sedan på mina första månader av föräldraledighet. EU är alltså inne och nallar i mitt privatliv och det är bra mycket mer provocerande än tulpaner och utmärkelser för god press.

4 kommentarer

  1. Till att börja med vill jag göra klart att jag håller med om att EU-förslaget är dåraktigt och att det omedelbart borde kastas (och glömmas) bort. Med detta sagt har jag ändå en fundering.

    Även om sex veckor knyts till mamman, kan du ju fortfarande vara hemma, om än utan att få FF-pengar för det, eller hur? Så de nallar ju inte av ditt privatliv, utan på din möjlighet att få FF-ersättning under de sex veckorna, eller hur?

    Det kan man vara (och det är jag) fortfarande emot, men jag undrar om det innebär att du då dessutom vänder dig mot en eventuellt hårdare uppdelning av den svenska föräldraförsäkringen? Det skulle ju också innebära att man jämfört med hur det är i dag nallar på någons möjlighet att få ersättning från FF för en viss period, genom att knyta den till en viss förälder.

    Delad föräldraförsäkring är alltså precis samma sak som sex mammaveckor, det vill säga reglering av vem som får ta vilka veckor. Jag förstår att du kan komma att argumentera framgångsrikt för att den ena regleringen är dålig och att den andra är bra, men i så fall tycker jag inte att hänvisningen till ”nallande i privatlivet” håller. Jag gissar nämligen att du gillar det ibland, men att det beror på vem som nallar, och på vad.

    /Fredrik

    PS. Om du vill höja din queerkompetens kan du sluta att säga ”pappaveckor” (de kallas egentligen ”pappadagar, btw) och istället använda det vackra ”tillfällig föräldrapenning vid barns födsel eller adoption”. DS.


  2. […] även Anders Wallner som kanske inte får vara hemma med sina barn. […]


  3. @Fredrik Well, som du vet/förstår är jag för en mer individualiserad försäkring, som man får som individ och inte som kollektiv. Den ska man själv få välja om/när/hur man vill ta ut.

    Jag är nämligen för att politiker bestämmer hur LÄNGE man ska kunna få ersättning, men mot att politiker bestämmer NÄR man får ta ut den.


  4. […] Anders Wallner tycker inte om att EU går och bestämmer över hans föräldraledighet. […]



Kommentera

