h1

När jag skäms över Bergsjö

27 februari 2010

När man frågar mig var jag kommer ifrån, eller snarare ”är du från Stockholm” som jag brukar få höra, svarar jag alltid ”nej, jag är från Hudiksvall”. Fast det är egentligen en lögn, jag är född och uppvuxen i byn Bergsjö som är centralort i Nordanstig. Först i 14-årsåldern flyttade vi ”in till stan” Hudiksvall.

Ibland har jag funderat på om den här felsägningen beror på någon slags skam över min bakgrund, men jag är ju trots allt med i facebookgrupperna Bergsjö, Vi som gick på Bergsjö centralskola och till och med Hassela vs. Bergsjö – Bergsjös grupp).

Så jag har nog landat i att det bara handlar om att jag tvivlar på att särskilt många vet var Bergsjö ligger. Vår främsta mediala merit hittills är nämligen att filmen G spelade in några scener i vår folkpark.

Fram tills för några veckor sedan. DN braskade på med rubriken ”Nordanstig ska hållas vargfritt” där kommunala företrädare stoltserar med ett kommunstyrelsebeslut om att bli ”Sveriges första vargfria kommun”.

Det finns idag ingen vargstam i Nordanstig. Vargen har inte anfallit människor sedan 1890-talet. Och det finns inget som helst folkligt stöd för att begränsa vargstammen, vilket bevisades av folkstormen mot regeringens vargjakt.

Jag är ledsen, Bergsjö, men nu skäms jag.

Och facebookgruppen Vi som tycker att Nordanstig inte ska diskutera jakt och viltvård fick en ny medlem.

Fler: Christian, Maria

Kommentera

