h1

Klart jag ska vara hemma!

06 mars 2010

Idag är det releasefest för kampanjen Klart jag ska vara hemma som min vän Carlos Rojas initierat (kampanjrelease 8 mars). I kampanjen tar en handfull pappor, däribland jag själv och Bingo Rimér ställning för det självklara – att vi ska vara föräldralediga med våra barn.

Anders med gravidmage.

Med nuvarande takt är det teoretiskt 51 år kvar till ett jämnt uttaget av föräldraförsäkringen. Det behövs initiativ, både politiska och sociala för att de åren trappas ner.

Jag har inga ambitioner om att alla föräldrakonstellationer ska dela totalt lika. Men jag är ute efter att färre mammor ska acceptera projektledarrollen för föräldraskapet och att färre pappor ska göra misstaget att inte skapa lika starka relationer med sina barn som mammorna.

Och det rör på sig. Kolumnisten Anna Larsson skrev om det här i SvD häromdagen:

Samtidigt växer en ny papparörelse fram. Alexander Schulmans ”Att vara Charlie Schulmans pappa” är en av de mest besökta bloggarna. Den gamla Robinsonvinnaren Martin Melin står bakom sajten Coola pappor. Piff, pappor för individuell föräldraförsäkring startade i slutet av förra året. Och nu lagom till den internationella kvinnodagen 8 mars lanserar journalisten Carlos Rojas kampanjen ”Klart jag ska vara hemma” för att uppmuntra fler pappor till att vara hemma med sina barn.

Kommentera

