h1

De Gröna vill sänka tjänstemomsen #val2010

01 april 2010

I veckan släpptes Miljöpartiets partistyrelses förslag till valmanifest för valet 2010. Det är en lång samling förslag, varav många bearbetats under flera år och undersökts, räknats på och prioriterats fram i arbetsgrupper och rådslag. Men självklart också ett par nya förslag.

Ett av de nya förslagen i valmanifestet är en bred sänkning av tjänstemomsen. Det är en relativt stor reform, på omkring 12 miljarder kronor. Tanken är alltså att hela tjänstesektorn ska gynnas, med en enkel och generell reform som sänker kostnaderna för tjänsteföretagen. Jag gillar det här, då det, som jag förstår, inkluderar många tjänster jag själv prioriterar – restaurangmat, massage, frisörer, personlig tränare… Det blir då mycket mer attraktivt än den smalare reformen för hushållsnära tjänster som regeringen genomfört.

(Om jag förstått det rätt kommer man dessutom få slippa svara på frågan ”äta här eller ta med” när man köper mat på restaurang i fortsättningen, med en sådan här reform. Bara en sån sak!)

En punkt jag däremot saknar i valmanifestet är en skrivning om tillgänglighetsfrågorna. Nu är det fastslaget flera gånger att partiet vill prioritera frågan om att otillgänglighet ska klassas som diskriminering, men det hade inte skadat att skriva in det i valmanifestet. Och jag är övertygad om att kongressen kommer att rätta till det.

Fler: DN, Expressen, Politikerbloggen. Språkrören på DN Debatt, Christian Valtersson, Maria Ferm, Carl-Martin Vikingsson

Kommentera

