h1

Hur man blir pappa på sex veckor

18 april 2010

I Sverige blir man automatiskt pappa på papperet om man är gift med någon som föder barn, oavsett om man är biologisk pappa till barnet eller inte. Men om du inte är gift så kan det ta ett tag…

Min son föddes den 7 mars, tidigt på morgonen. Direkt får han sin mamma som vårdnadshavare. Här hade man kunnat tänka sig att jag också skulle bli registrerad som vårdnadshavare, i samband med förlossningen. Men så blev det inte.

Dagen efter gör vi ett första läkarbesök. Efter ett par dagar har vi ett återbesök. Här hade man också kunnat tänka sig att man ordna med vårdnadshavarfrågan. En läkare borde vara fullt kompetent att fylla i ett formulär från Socialstyrelsen. Men nej.

Efter en vecka kom vår kontakt från barnavårdscentralen på hembesök för att fylla i lite papper, informera om kontakten med BVC och kolla skötbord osv. Hon verkade också vara kompetent nog att fylla i ett formulär. Men nej.

Istället får man vänta på att BB skickat dokument till Skatteverket, som ger barnet ett personnummer och skickar vidare dokumenten till stadsdelsförvaltningen för den stadsdel där mamman bor. Sedan är tanken att de ska kontakta mamman för att ordna med faderskapsprövningen. När vi tyckte att det hade gått tillräckligt lång tid hörde jag själv av mig till vår stadsdelsförvaltning och bokade in en tid.

Vi fick den ungefär sex veckor efter förlossningen. Väl där tog ifyllandet av formuläret kanske 5-6 minuter.

Att slussas omkring i byråkratin i sex veckor för sex minuters signering kan ju tyckas vara ett i-landsproblem, men för mig har det bland annat inneburit att jag inte kunnat ta ut föräldrapenning för min första tid hemma. Jag har blivit av med halva månadslönen, men jag har inte kunnat få ersättning från Försäkringskassan då jag inte är registrerad som vårdnadshavare. Knappast en struktur som gynnar tidigt uttagande av föräldraledighet hos män…

Jag har inte heller kunnat ordna saker som att söka pass eller andra saker som kräver vårdnadshavarstatus. Knappast en struktur som gynnar ett jämställt föräldraskap.

Ett ännu värre scenario hade varit om barnets mamma hade gått bort under den här tiden. Då står barnet utan vårdnadshavare och det inleds en process för att fastställa vårdnadshavare – i en tid då man kanske mest av allt vill slippa byråkratin.

Det måste finnas enklare sätt att lösa fastställande av faderskapet. Om det finns en pappa som står och stampar och vill ha sin juridiska status – varför skjuta upp på det?

7 kommentarer

  1. Ja.
    Det här är ett uråldrigt system, sprunget ur en tid när man behövde jaga ogifta kvinnors barnafäder med blåslampa för att få dem att ta (åtminstone ekonomiskt) ansvar för sina barn.
    Jag håller med dig, det borde gå att ordna enklare.
    De flesta barn som föds har ju faktiskt en pappa som vill vara pappa.


  2. […] This post was mentioned on Twitter by Anders Wallner. Anders Wallner said: bloggade igår om frustrationen i att vänta sex veckor på att bli vårdnadshavare för @bebisfisken http://alturl.com/wb9f […]


  3. Men hallå! Klart det måste göras en faderskapsutredning. Att det tar så lång tid beror på att handläggande tjänstemän är NEDLUSADE med massor av arbete. När högerpolitiker drar ner i så drabbas förstås den här typen av ärenden. Det finns inte heller pengar till ett effektivare datorsystem i högerpolitikers värld. De ska bara dra ner och dra ner för att sänka skatten.

    Många mammor pressas att uppge en annan pappa en den rätta! Det glömer du när du gnäller här. Det är många pappor som HOTAR mamman för dom vägrar att betala underhåll. Det behövs lite tid för att kunna se igenom så’t där. Glöm inte det.

    Hade mamman dött hade det så klart gått snabbare. Det VET jag för jag känner en som drabbats av det.


    • @Larsson Det vore ju rimligt att det gjordes faderskapsutredningar i de fall där det är oklart vem som är fadern. Om alla inblandade är överens borde man avlasta de tungt belastade tjänstemännen från det.


  4. […] fortsatte jag att vara hemma med Abbe. Jag fick till och med bli vårdnadshavare. Det var många som ville träffa honom, både i Stockholm och i Malmö. Och vi ordnade […]


  5. Det där är så knäppt och hemskt på samma gång! Vet en pappa där mamman olyckligtvis dog vid förlossningen och för honom tog det 7 månader innan han var pappa på pappret. Fruktansvärt är det!
    Men, grattis till sonen :)


    • Tack – och usch… Ja, det är ju worst case-scenariot. Trodde faktiskt att man skyndade på processen när sådant händer.



Kommentera

