h1

Stockholmarna får folkomrösta om förbifarten vid rödgrönt maktskifte!

20 april 2010

De rödgröna har idag lagt fram flera överenskommelser om Stockholm. Mest efterfrågad har Förbifart Stockholm varit. Miljöpartiet och Vänsterpartiet är övertygade motståndare till att lägga 30-40 miljarder på att bygga en motorväg, som forskningen (via bland annat Uppdrag Granskning) visar kommer öka Stockholms utsläpp – och inte lösa trängselproblemen. Socialdemokraterna vill däremot bygga den, som de borgerliga partierna.

De rödgröna har landat i en folkomröstning om förbifarten. Om vi vinner valet blir det en folkomröstning för invånarna i Stockholms län i september 2012, där man kommer få ta ställning mellan två alternativ. Antingen byggs Förbifarten – eller så läggs motsvarande summa pengar på att bygga ut kollektivtrafiken i länet med nya spår, tunnelbana och stationer.

Jag tycker att det här är en väldigt bra lösning på frågan. Stockholmarna kommer att få välja om man vill ha motorvägen – eller motsvarande mängd investering i kollektivtrafiken. Det blir ett seriösare sätt att pröva frågan än webbomröstningar och opinionsmätningar där man klickar om man ”vill ha” eller ”inte vill ha” vägen.

Stockholms handelskammare påstår att det är ”inbillning” att man måste välja mellan motorväg och kollektivtrafik. Vem håller i sedelpressen nu? Känns märkligt att behöva påminna dem om att politiker har en begränsad mängd skattemedel som ska fördelas.

edit: Startade facebookgruppen ”Vi som vill folkomrösta om Förbifart Stockholm

Fler: Christian Valtersson, Grön Ungdom, Grön Ungdom på Newsmill, SvD, Aftonbladet

Annonser

5 kommentarer

  1. Hej!

    Vad kul att du bloggar om oss på Handelskammaren. Vi tycker, precis som du skriver, att det behövs både vägar och kollektivtrafik. Förbifarten behövs och tunnelbanan måste byggas ut, tycker vi. Och eftersom Stockholmsregionen växer med nästan 40 000 personer om året, så kan man inte välja mellan kollektivtrafik och vägar. Både och behövs och det måste politikerna planera för, annars får Stockholmsregionen stora problem i framtiden. Anna Wersäll hos oss skriver om det här idag på http://www.chamber.se/?id=4365&threadid=33650. Läs gärna och kommentera!

    Hälsningar
    Anna Wåglund Söderström
    Stockholms Handelskammare


    • Det var just det…”både vägar och kollektivtrafik”. Nu har ni fått södra och norra länken drygt 20 miljarder för att underlätta för bilåkande. Lika mycket pengar behövs nu för att underlätta för Stockholms majoritet, dvs SLs resenärer. För 28 miljarder får man mycket mer än Spårväg City, Spårväg linje 4, tvärbana solna och Spårväg Syd. Vad sägs om buss 1, 2 och 3 som spårväg?


  2. Regeringen kan inte besluta om folkomröstning i en komunal fråga. Omröstningen måste då gå ut till hela riket, det uppskattar säkert stockholmarna att gubbarna i Kalix får tycka till om deras väggbyggen.


  3. Finansiering finns i Stockholmsöverenskommelsen (som är en satsning på både spårnätet och vägnätet), till skillnad från er överenskommelse som till stor del saknar finansiering. Ska ni skicka notan till landstinget och ta pengarna från hälso- och sjukvården?


    • Vad är det som saknar finansiering och på vilket sätt menar du att den saknas?



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: