h1

Hur liberal är Rebecca Weidmo Uvell?

22 april 2010

Igår såg jag att några borgerligt lagda bekanta gått med i gruppen Granska MP på facebook. Gruppen hade som avsikt att avslöja att Miljöpartiet ”inte alls” är liberaler. Nu brukar inte MP påstå att vi är liberaler heller, men dock att vi som grönt parti kan vara attraktivt för socialliberaler.

Jag gick i alla fall med i gruppen och där hade grundaren Rebecca Weidmo Uvell lagt upp tio politiska åsikter som skulle visa att vi inte är liberaler. Jag tryckte på ”like”-knappen på de som stämde (till exempel att vi är emot massgripanden vid demonstrationer) och bemötta de som jag inte tyckte stämde med vår politik. Fler miljöpartister gjorde som jag och kommenterade de olika argumenten i gruppen.

Idag har jag blivit utslängd från gruppen och på en annan miljöpartists, Per Ängquist’s sida skriver Rebecca: ”Granska MP är inte ett debattforum för er partister, det får ni sköta själva. En missad inställning är nu fixad och ordningen återställd.”.

Jag undrar – hur liberalt är det här? Om man nu ska debattera huruvida MP är liberalt eller inte – tål inte den debatten att även miljöpartister bemöter de olika frågorna? Och är det liberalt att stänga ute personer? Jag trodde att liberalism handlade om att ha en öppen debatt och att alla åsikter ska släppas fram?

Rebecca skyller på ”spam” från miljöpartister. När jag var inne i går kväll var det ingen spam, utan saklig argumentation. Vad som hände sen vet jag ju av naturliga skäl inte, men hade inte en rimlig åtgärd då varit att slänga ut de som spam:ade?

Och – om vi nu är inne på ämnet – hur liberal har Alliansregeringen varit? Där sitter ju faktiskt partier som kallar sig liberala på riktigt… Ja, vi har fått arbetskraftsinvandring (där regeringen samarbetade med MP) och sänkta inkomstskatter (i alla fall för de som har arbete). Sånt antar jag att liberaler gillar.

Men vi har också fått höjda skatter för småföretagare, en FRA-lag som registrerar människors digitala fotavtryck och skärpta regler kring anhöriginvandring. Lika populärt?

Det kanske man ska skapa en ny facebookgrupp för att diskutera… Jag får bjuda in Rebecca Weidmo Uvell som expert.

Fler: Jesper ”Kuniri” Räftegård skriver – utförligare – på samma tema. Och likaså Markus Holmquist.

2 kommentarer

  1. Ja, det var ju ointelligent av Rebecca. Själv gick jag också med för att få läsa vad hon hakade upp sig på. Sedan lade jag en kommentar om vattenkraften – att FP tidigare har varit ett älvräddarparti och liksom MP vill stoppa all fortsatt vattenkraftsutbyggnad.
    Känns makabert att bli utrensad för att man är miljöpartist…


  2. […] ”trots ryktet” inte är ett liberalt parti. ”Hur liberal är Rebecca Weidmo Uvell?”, kontrade miljöpartisten Anders Wallner på sin blogg, och ifrågasatte dels att gruppen är stängd för […]



Kommentera

