h1

Tant, bliv vid din läst

07 maj 2010

Tidigare när jag varit barnvakt har jag märkt att jag snabbt blir föremål för tanters ”goda” råd. Men det är först när jag har ett eget barn som jag börjat ta riktigt illa vid mig av de här tanterna som tittar granskande på mig när jag är med min son och sedan kommer fram med någon dräpande kommentar.

Jag har försökt att andas och räkna till 5 eller gå därifrån, då kompisar försökt övertyga mig om att de bara ”vill väl”.

Härom veckan sa en tant åt mig att ”det där är inget bra sätt att bära en bebis” när jag bar min son på hans favoritsätt. När han skrek på affären och jag var på väg genom mejeridelen säger en tant ”han kanske är för varm?” (jag upprepar, mejeridelen).

Men det var igår jag flippade. En tant på t-banan inspekterade kritiskt bärsjalen jag har honom i när vi är på stan. Jag ser att hon vill säga något, men hon väntar tills hon precis ska gå av.

”Han kanske inte får någon luft?”. Jag sa ”jag kan ta hand om mitt barn själv, tack” och blängde tillbaka.

För om hon nu var rädd att barnet höll på att dö där inne, varför väntade hon tills hon gick av att säga något? Jag tror att det var därför jag flippade, för att hon så uppenbarligen inte var orolig för barnet utan bara ville ifrågasätta hur jag tog hand om honom.

För mig känns det som att det är unga män med barn de riktat in sig på, men det är möjligt att det är någon annan parameter av ung småbarnsförälder de riktar in sig på.

Nästa gång kanske jag ska testa att ge ett gott råd tillbaka. Tant skulle kanske ge lite mer pengar till välgörenhet? Tant kanske skulle byta thésort? Tant kanske skulle spela mer Bingolotto? Tant kanske skulle bli vid sin läst?

edit; Aftonbladet skriver om kommentarer som småbarnsmammor får stå ut med idag.

5 kommentarer

  1. Men vad är det med tanterna? Har dom ett tråkigt liv och därför måste lägga sig i. Dom borde sätta sig själva under lupp.

    KRAM


  2. Sådant där är ju sjukt irriterande, men samtidigt lite intressant. De enda gångerna i mitt liv jag blivit antastad av äldre kvinnor på stan är när jag är ute och rör mig med mina barn. Plötsligt befinner man sig i en okänd, matriarkal zon där män är lovliga måltavlor för kvinnor som vill kommentera eller ge råd. Plötsligt får man insyn i hur det är för kvinnor att befinna sig i manliga miljöer där männen tycker sig kunna börja föreläsa om vad det nu vara månde de vill föreläsa om.


  3. Ack, det där känner jag igen mig i allt för väl. Om tanterna har rätt kommer min dotter i framtiden få sitta många timmar i terapisoffan pga den framåtvända vagnen vi envisas med att köra runt henne i! ”För det har Hugo Lagercrantz sagt, och han är PROFESSOR!”

    Om inte kylan, värmen eller sättet jag lyfter upp henne på dödar henne först, förstås.


  4. Män är ju livsfarliga för små barn, det sa ju en tant i Aftonbladet som du länkade till ;)

    Det är katastrofalt att ”tanterna” inte inser hur de aktivt motarbetar jämställdhet genom att diskreditera pappor på det viset, de borde ta ett steg tillbaka, observera sig själva och konsekvenserna av sitt beteende – och skämmas!


  5. Säkerligen är män extra utsatta för den här typen av ”välmenande” råd från känd och okänd, men jag tycker mig höra från mina vänner som är kvinnor och att de också upplever sig ifrågasatta på det här sättet som du beskriver.



Kommentera

