h1

Karpalbensfraktur kan du vara själv!

13 maj 2010

I lördags var jag på en jättehärlig svensexa för min vän Tobias som (äntligen) ska gifta sig med sin Fredrik. Först på dagordningen stod sumobrottning. Ni vet, man klär på sig en stor sumodräkt och fajtas. I min andra match blir jag nerbrottad och tar emot mig med min halvt knutna vänsterhand i fallet. Min motståndare landar på mig och där knäcks (vad jag tror är) handleden till. Jag skriker till, bryter matchen och spolar kallt vatten över handen. Får linda handen med rött bandage. Sen känns det helt ok. Jag är med på hela svensexan som fortsätter med lunch, skrattmeditation, spa, drinkar, middag och utgång.

Morgonen efter värker handen fortfarande lite och är lite svullen, men ett par Panodil funkar. På kvällen har den den svullnat upp ännu mer och delar av den har blivit blå. Vi har middagsgäster och jag mår bra.

Måndag morgon ringer jag sjukvårdsupplysningen och blir skickad till akuten. Där konstaterar läkarna snabbt en benfraktur och ger mig en remiss till handkirurgen dagen därpå.

Tisdag morgon konstaterar jourhavande läkare på handkirurgen att han aldrig sett ett brutet karpalben förut och rådgör med överläkaren (som sett tre). Jag blir inlagd för operation. Jag ligger hela dagen och väntar, men till slut ställer de in, pga andra akuta fall. Jag blir omflyttad till onsdag morgon. Då har jag missat min sons 2månaderskontroll på BVC och en efterlängtad middag med några uppbokade vänner.

Så onsdag morgon är jag tillbaka på SöS. Vid 10.30 får jag värktabletter och skjutsas ner för operatation. En underläkare lägger en lokalbedövning på mig och ger mig lugnande.

Inne i operationssalen har jag fortfarande känsel i handen, så de söver mig istället. Strax därefter, eller ca 4-5 timmar senare vaknar jag upp, groggy, ont i halsen och med nygipsad arm.

Läkaren berättar för mig att karpalbenet var brutet på inte mindre än tre ställen (!) – eller ”söndertrasat” som de uttrycker det. De har stagat upp benet med skruvar. Dessutom har de fixat en skada i handleden som röntgen missade. ”Det såg rätt illa ut”.

Så, vad händer nu?

Nu är jag sjukskriven från föräldraledigheten i en dryg månad, tills gipset plockats bort. (Får inte lyfta något tyngre än ett vattenglas och han närmar sig sex kilo). Jag får inte stödja på handen igen på två och en halv månad. Jag har handen i nästintill konstant högläge. Varannan timme måste jag göra handövningar för att den inte ska svullna upp. Och så gör det rätt ont.

Och allt för en match sumobrottning.
Note to self: stryk aktiviteten från nästa svensexa du deltar på.

4 kommentarer

  1. Amen vilken otur!
    Stackare.

    Får du äta sushi?:)


  2. Stackare!
    hoppas det läker bra och att du hittar nya smarta sätt att bära Bebisfisken


  3. Det är på nåt sätt lite jämställt eftersom många som varit gravida råkar ut för karpaltunnelsyndrom. Om det kan vara en tröst kanske :-)

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Karpaltunnelsyndrom


  4. […] den mindre roliga listan över saker så lyckades jag få en karpalbensfraktur i vänster hand, så den opererades och jag blev sjukskriven en månad. Och så hur maj avslutades, […]



Kommentera

