h1

Bidrag ska förpliktiga till öppenhet

11 juni 2010

När jag satt i fritidsnämnden i Malmö stad och nämnden skulle revidera bidragsreglerna fanns inga ändringsyrkanden. Man justerade upp bidragsnivåerna, men i övrigt ville de andra fem partierna behålla bidragsreglerna som de var.

Jag hade två andra idéer. Dels ville jag luckra upp klåfingrigheten. Jag argumenterade för att det är irrelevant vilken ålder föreningarnas ledare hade (reglerna statuerade att minimiålder var 15, tror jag) och för att ta bort en rad andra detaljstyrningar på hur föreningar skulle fungera för att få bidrag.

Däremot ville jag införa ett nytt kriterie för att föreningar skulle kunna få bidrag. Att föreningen var uttalat öppen för alla och arbetade för en ökad mångfald inom sin organisation. Jag tyckte att det var ett rimligt åtagande för en förening som ska få skattemedel tilldelade sig – att alla Malmöbor var välkomna, oavsett t ex religion, kön eller sexuell läggning.

Härom dagen visade programmet Kaliber att flera religiösa ungdomsorganisationer diskriminerar HBT-personer.

Jag älskar föreningslivet, har min bakgrund där och tycker att Stockholm kan bli generösare (och framför allt smidigare) i sina bidragssystem till föreningar och dess verksamhet. Men jag är övertygad om att det pågår liknande diskriminering, som den Kaliber avslöjat, i olika delar av det lokala föreningslivet i Stockholm. Och om jag blir invald i Stockholms kommunfullmäktige är det här en fråga jag kommer att arbeta för. Föreningar som får kommunala bidrag också ska vara öppna för alla ungdomar. Om inte Stockholm ska vara en stad där man slipper diskriminering i föreningslivet, vilken stad ska det vara då?

Ulrika Westerlund och Felix König skriver på Politikerbloggen. Felix skriver också på SVT Debatt.

One comment

  1. […] till idrottsföreningar ska villkoras utifrån ett aktivt arbete mot diskriminering. (Läs mer här) 4. Stockholms stad ska ta tillvara den breda mångfalden Ledande personal och politiker ska delta […]



Kommentera

