h1

100 dagar av pepp – och tre vallöften

12 juni 2010

Igår bjöd jag in till kampanjkickoff, eller förfest inför valrörelsen, och 50-60 personer kom och peppade. Mina vänner Carl-Martin Vikingsson och Alice Bah Kuhnke framförde musik och pepptal och jag pratade om mina frågor och min syn på valrörelsen. Och så var det mingel, bubbel, pepp-arkakor, snittar och snacks… Ett par fotografer sågs på stället, så jag kan förhoppningsvis lägga upp lite vimmelbilder snart.

I talet pratade jag om Sabrina – tonårshäxan, Claudia Schiffer, civilsamhället och att MP ska vara de utomparlamentariska rörelsernas röst i parlamenten. Jag pratade om My Little Pony och lika rättigheter.

Och så citerade jag mig själv:
”det töntiga med kampanjen tycker jag är att den bara handlar om smutskastning… ‘titta vad dåliga de är – rösta på oss istället’.
det är tråååkigt.”

Det är ett citat från ett nätforum när jag var i 18-årsåldern och valrörelsen 2002 rullade för fullt. Jag hade inte gått med i något politiskt parti och var uppgiven över hur okonstruktivt partier bedriver valrörelse.

Så jag lämnade tre vallöften till mina vänner och gäster:

1. Jag ska kommentera politiska händelser med egna konstruktiva förslag – inte leta syndabockar och klaga. Jag ska också försöka formulera förslagen så att de i realiteten kan få bred uppslutning i Stockholm.

2. Jag ska aldrig medvetet misstolka mina motståndare – utan istället argumentera mot den bästa tolkningen av det de säger. Jag ska inte heller gå på myten att vissa politiker skulle vara engagerade för att förstöra för människor utan respektera deras engagemang, även när vi tycker olika.

3. Jag ska inte provocera för provocerandets skull. Sakfrågor står i centrum, inte chansen att synas om man snurrar allt ett varv extra provokationen. (Det här kan bli det svåraste, men det ska ju vara en utmaning också).

edit: Maria Gardfjell, MP Uppsala, blev inspirerad och har gjort mina vallöften till sina.

2 kommentarer

  1. […] har inspirerats av Anders Wallner, grön kandidat till kommunfullmäktige i Stockholms stad, att avge vallöften. Även Maria […]


  2. […] har skrivit om samma ämne, som till exempel: Per Altenberg, Louise Stjernquist, Annika Beijbom, Anders Wallner.  Om du vill, så får du gärna gå med i denna grupp på facebook: ”Jag vill ha en juste […]



Kommentera

