h1

Klart Stockholm ska bli en Fairtrade City!

13 juni 2010

Nästa mandatperiod går jag i god för att Fairtradepartiet de gröna bygger en allians med andra partier, civilsamhället och näringslivet och ser till att Stockholm äntligen tar plats i familjen av fairtradestäder.
Det är min andra valfråga.

När jag var tonåring och ville – något diffust – rädda världen hamnade jag, av en rad tillfälligheter, på Rättvisemärkt på praktik. Det, i kombination med ett nyvaknat intresse för världshandel och alternativa utvecklingsvägar mot biståndet gjorde att ett starkt engagemang växte fram för etisk konsumtion och MR-klausuler i upphandling.

Fairtrade har sedan min praktikplats 2001 exploderat. Jag själv har vidareutvecklat mitt engagemang genom att ha blivit fairtradeambassadör, studerat kaffekooperativ i Guatemala, skrivit en rapport om internationell kaffehandel, skrivit riksdagsmotioner, föreläst för hundratals skolelever, fackligt anslutna och politiker. Ordnat och medverkatseminarier, temadagar, hållt i studiecirklar. Lobbat på kommuner. Haft ansvar för frågorna i MPs partistyrelse. Skrivit artiklar. Och drivit projektet Universitet för FairtradeMalmö högskola under ett halvår. Kort sagt har frågorna följt mig genom hela mitt engagerade liv.

Det finns en kritik mot fairtradesystemet, men ingen av kritikerna har någonsin lyckats visa något system som är bättre på att se till att producenterna av de gamla kolonialvarorna får ta del av jämställda handelsavtal och skälig ersättning för sitt arbete. Förutom mantrat ”frihandel”, som att det i sig skulle vara lösningen på allt. Det tycker jag är lika naivt som att skolan skulle kunna ha ”eget arbete” jämt eller att reglerna i fotboll skulle vara ”fria”.

Det bästa sättet att jobba kommunalt med frågorna tycker jag är Faitrade City-konceptet. Det går ut på att kommuner ansöker till föreningen Fair Trade om att bli diplomerade. Kommunen tillsätter en styrgrupp med representanter för kommun, lokalt näringsliv och civilsamhället som ser till att kommunen uppfyller kriterierna om utbud, information och upphandling.

Det finns idag ca över 600 diplomerade städer runtom i världen. I Sverige har, sedan 2006, 34 städer diplomerat sig. Däribland Malmö, Lund, Norrköping, Linköping och Jönköping. Bakom besluten står både rödgröna, blå och andra politiska majoriteter. MP och KD brukar traditionellt vara drivande i frågan, men även S, V och FP har lagt motioner i olika delar av landet.

Stockholm är dock inte en av städerna. Det har lagts motioner, men de har blivit avslagna för att det saknas en politisk vilja. Nästa mandatperiod blir det ändring på det.

Kommentera

