h1

Ett fjärde vallöfte

16 juni 2010

Jag funderar på att komplettera mina tre vallöften med en fjärde punkt; att opponera på den som är ansvarig – och inte någon annan. Det efter att jag tröttnat lite på att få rödgröna eller gröna frågor i knät.

Ett exempel är min vän Fredrik Westerlund som offentligt frågar mig på twitter med en anklagelse om att de rödgröna vinklat en utredning från riksdagens utredningstjänst. Jag har svårt att se hur jag, som föräldraledig sekreterare, skulle kunna förklara hur frågan tagits fram och tycker att det vore rimligt att Fredrik frågade exempelvis Miljopartiet eller Mona Sahlin istället.
Jag har i alla fall landat i att jag inte tänker utreda hur uppdraget var formulerat under min föräldraledighet och hoppas Fredrik accepterar det.

Ett annat exempel är när MUF:s Niklas Wykman skriver till mig (åter igen, offentligt) på facebook i ett inroniskt inlägg om hur liberal Maria Wetterstrand egentligen är. Det känns, åter igen, som en något felriktad fråga som möjligen borde gå direkt till Maria istället.
Där gick jag in och började diskutera frågan, men kände efteråt att jag blivit in-fintad i ett politiskt käbbel och slösade tid på det istället för att diskutera politik på riktigt.

Jag tror att jag kommer att ha nog med frågor att svara på om min egen kommunala politik i valrörelsen – där tänker jag förstås vara tillgänglig. Men kommer att försöka avtacka mig de frågorna som jag inte tycker att jag är rätt person att svara på.

I och med det ska jag också själv lova att bara ställa frågor till andra politiker som faktiskt uttalat sig eller ansvarar för frågan. Det blir mitt fjärde vallöfte för en konstruktiv valrörelse.

One comment

  1. Det accepterar jag så klart och till mitt försvar vill jag anföra att jag på Facebook istället riktade frågan direkt till Maria Wetterstrand, som är den som i DI felaktigt hävdat att 9 av 10 tjänar på rödgrön politik. Förlåt för att jag var en terrier på Twitter.

    En liten invändning mot ditt resonemang, som jag för övrigt tycker är vettigt, är dock att vi inte har mycket till personval. En röst på dig är inte i första hand en röst på dig, utan en röst på ditt parti (och två andra partier).

    Varm kram,
    din vän Fredrik.



Kommentera

