h1

#Almedalen 2010

04 juli 2010

Jag sitter på färjan på väg mot ännu en Almedalenvecka. Jag stiftade bekantskap med den här festivalen första gången när jag satt i partistyrelsen 2007 och har sedan varit här och arbetat 2008 och 2009. Almedalen påminner om Stockholm Pride på det sättet att det är en blandning av politik, kultur och fest. Politiker/pr/ngo-Sverige påminner dessutom om HBT-Sverige med tanke på att det blir en diversifierad subkultur där folk minglar och umgås över de gränser som kanske finns resten av året.

Det förstås det som är styrkan med Almedalsveckan, närheten. Precis som att Lasse från Karlskoga går i Prideparaden bara några meter från Babsan och ett seminarium med Mian Lodalen blir tillängligt för alla kan kommunpolitikern eller fair trade-aktivisten gå på samma aktiviteter som kända riksdagsledamöter eller sin generalsekreterare.

I år deltar jag själv för första gången som paneldeltagare. På tisdag kl 14 ska jag och Anita Hillerström Vagli diskutera RFSL:s valfrågor på temat ”Vad återstår att göra för verklighetens folk”. Det kommer att handla om sexual- och familjepolitik utifrån retoriken som socialminister Göran Hägglund lanserade förra året. Dessutom släpps en fotobok med samma tema med bilder av Elisabeth Ohlsson Wallin. Kom gärna förbi om du är på plats!

Jag har ett 20-tal seminarier som jag vill gå på markerade i programmet, lika många personer jag vill hinna prata med och ett gäng mingel jag vill hinna förbi. Dessutom ska jag försöka lyssna på alla partiledar/språkrörstalen och hänga på rödgröna centret vid Hamnplan 5. Onsdag-lördag ska jag dessutom jobba större delen av dagarna. Det blir svettigt, det blir mastigt, det blir Almedalen 2010.

Kommentera

