h1

Ja till en (tillgänglig och miljövänlig) DIF-arena

04 september 2010

Lite otippat att jag, i en övrigt skralt använd blogg, passar på att slå ett slag för byggandet av en ny arena i Stockholm… Men jag fick ett mail av Järnkaminerna som sammanställer Stockholmspolitikers syn på Djurgården Fotbolls arenaplaner på Östermalms IP.

Efter att ha tagit del av mina partikollegors argument för och emot (och DIF själva) så landade jag i följande svar:

1) Skulle du ställa dig positiv eller negativ till DIF:s arenaplaner på Östermalms IP om du blir vald till fullmäktige? Jag är positiv. Jag tror att DIF och kommunpolitiker kan komma överens om bra former för en modern anläggning med höga målsättningar för miljö, tillgänglighet för funktionsnedsatta och ett samarbete kring säkerhetsfrågorna i samband med större matcher. Jag tycker inte man ska se det som en rivning av Östermalms IP utan en utbyggnad av möjligheterna för inte minst skol- och breddidrotten om det görs på rätt sätt.

2) Är det här en fråga som du är villig att driva i fullmäktige? Jag är beredd att ta debatten i fullmäktige om den positiva linjen, även om jag tror att frågan mår bäst av samarbete över blockgränserna och en bred samsyn snarare än enskilda ledamöter som ”driver” frågan utåtriktat.

Jag skulle kunna blogga mer om min syn på kommuners angelägna attityd om att bygga stora kommersiella arenor med skattepengar, men det har Tomas Melin redan gjort för länge sedan. Jag skriver under på det.

Kommentera

