h1

Första öppna språkrörskandidaten!

20 oktober 2010

Under nästa år ska den gröna partifamiljen välja (minst) fyra språkrör, då både partiet och ungdomsförbundet har rörskifte. Maria Wetterstrand, Peter Eriksson, Maria Ferm och Jakop Dalunde går alla vidare mot nya utmaningar. Det har varit öppet ganska länge. Men vilka som är villiga att ta över har det än så länge bara spekulerats kring.

Nu träder den, vad jag vet, första öppna kandidaten ut ur språkrörsgarderoben. Joakim Larsson, 23, från Göteborg (bördig från Ljusdal) är sugen på att ta över en av språkrörsposterna i Grön Ungdom vid riksårsmötet i början av 2011. Han berättar utförligt om sin kandidatur på sin blogg:

”Att förändra världen, att driva frågor, att använda det politiska hantverket, att opinionsbilda. Det är saker som får igång mig. Det i kombination med min nyfikenhet och fasta förankring i vår gröna ideologi tror jag gör att jag kan arbeta väldigt bra som språkrör på det sättet som jag ser på rollen. Jag kan göra era hjärtefrågor till mina.”

Jag träffade Joakim i samband med att vi båda satt i Grön Ungdoms riksvalgrupp 2005-2006 och känner honom som en ambitiös pragmatisk do:er och en ideologiskt grundad politiker. Han är, förutom arbetet och uppdragen för Grön Ungdom även sammankallande i Miljöpartiets riksvalberedning, vice ordförande för MP Västra Götaland och regionfullmäktigeledamot. En ovanligt välmeriterad kandidat till uppdraget som ungdomsspråkrör.

Det ska bli spännande att följa språkrörsvalen och de tillhörande spekulationerna under hösten och våren.

Fler: Politikerbloggen om att ungdomsrören slutar.

Kommentera

