h1

Om en vecka bär jag något lila…

20 oktober 2010

På onsdag om en vecka, den 27 oktober, uppmanas vi av min vän Micke Kazarnowicz (och hans facebookgrupp) att bära något lila.

Det är hans bidrag till en kampanj som just nu pågår för att uppmärksamma ett flertal självmord av amerikanska homo- och bisexuella ungdomar, efter att ha blivit mobbade för sin läggning. Även i Sverige är den psykiska ohälsan värre och självmordsförsöken fler bland hbt-ungdomar än bland ungdomar i stort.

Micke förklarar kampanjen på sin blogg: ”När jag var ung och inte öppet homosexuell önskade jag ibland att det syntes på alla som var homosexuella på något sätt, så jag kunde veta hur många andra som var som jag. Den önskan slog aldrig in, men det näst bästa hade varit om alla som inte såg homosexualitet som något sjukt, konstigt eller äckligt på något sätt visat det. Om så bara för en dag.”

Jag vill också passa på att tipsa om min vän och RFSL Ungdoms ordförande Felix Königs tal till FN:s generalförsamling (finns i text och på video):

”Young people with an LGBTQ identity face challenges related to their physical as well as mental health. They experience bullying in schools, domestic violence and discrimination in the health care system. Some young people are completely excluded from society because of their identity. This can lead to depression, anxiety, homelessness, and suicide attempts.

The work of my organization, and the work of many youth organizations, changes the lives of young people. It is remarkable to see young people, who in many ways are mirrors of myself five or ten years ago, grow many inches during a summer camp when they for the first time ever can be open and honest about their hopes, fears, dreams, and their past.”

Och slutligen så får du inte missa den amerikanska kommunpolitikern Joel Burns inlägg i frågan i kommunfullmäktige (jag hittade den via Oswalds Popcorn).

edit: Missa inte heller fantastiska texter av Elin Grelsson och Åsa Petersen på temat.

2 kommentarer

  1. […] skriver om 27 oktober (tipsa gärna om fler som du sett) Medier: Arbetarbladet Nyheter 24 Bloggar: Anders Wallner – Elin Grelsson – Karin Långström Vinge – Malin Svedjeholm – Smulgubbe – Erik […]


  2. […] har gått en vecka och idag ska vi bära något lila. Jag ser på facebook att 99 193 personer klickat ”attending” vilket bådar för en god […]



Kommentera

