h1

Idag bär vi lila

27 oktober 2010

Det har gått en vecka och idag ska vi bära något lila. Jag ser på facebook att 99 193 personer klickat ”attending” vilket bådar för en god uppslutning. Såg en hel del kompisar på facebook som igår valde plagg eller på andra sätt förberedde sig. Blev särskilt glad för några lärare som skulle delta.

Jag blev kallad ”bög” första gången när jag gick i lågstadiet, på skolbussen på väg hem. Det var förstås inte lika mycket i betydelsen ”kille som gillar killar” utan mer i ”tjock, töntig kille som gillar tjej-grejer”. Jag gick hem och grät på kökssoffan. Det är för de ungdomarna vi bär lila idag. Och förhoppningsvis är dem några stycken som lägger märke till det. För mig räcker det med om en av dem ungdomarna ser någon av oss 99 000 så var det värt det.

Jag har aldrig haft självmordstankar på grund av trakasserier. Men jag har haft jobbiga perioder som ledde till en tonårsbeslutsamhet att ALDRIG berätta för någon. Jag tyckte att det var tur att jag kände mig bisexuell, så att jag bara kunde trycka ner alla känslor utanför heteronormen och förhoppningsvis kunna leva ”normalt” på sikt.

Det är för alla de ungdomarna den här aktionen är till, för de som i tystnad försökte leva normalt, till dem som i desparation över att aldrig kunna göra det – tagit sitt liv.

Senare under hösten, eller möjligen under våren, kommer ett beslut i kommunfullmäktige om stöd till ungdomshänget Egalia i Stockholm, en frizon för icke-heterosexuella ungdomar. Då tror jag att det kan vara läge att ta fram sina lila kläder igen.

edit: Läs också Julia Skott, Bengt Held, Fredrik Westerlund

Kommentera

