h1

Till försvar för Arkelsten

01 november 2010

Det blir ingen förundersökning mot Sofia Arkelstens ”bjudresor”. ”Det var inget svårt beslut”, säger överåklagaren. Skönt, säger jag. Jag har nämligen varit förundrad över drevet mot Arkelsten. Den punkt som jag tycker ha borde ha varit mest trängande för henne, uppdraget som ledamot i en bolagsstyrelse, svepte snabbt förbi. Medier har i stället fokuserat på ”bjudresorna” (alltså resor där organisationen som arrangerar resan står för kostnaderna) som hon har åkt på, för bland annat Shell och RFSU.

I min värld skulle begreppet ”bjudresa” snarare betyda ”Hej riksdagsledamot, vi förstår om du är lite trött under hösten. Ta gärna en weekend på vår sparesort för att vila upp dig inför det fortsatta arbetet i riksdagen.” Inte ”Hej riksdagsledamot, vi vill att du talar på vårt seminarium i Frankrike.”

Det viktiga med den här sortens resor tycker jag är att OM man väljer att låta ett företag eller organisation (istället för riksdagen) att betala en resa så ska man göra det öppet. Som jag förstår det har Arkelsten bloggat om sina resor? Jag vet inte om det där har framgått att exempelvis Shell stod för notan. Det hade varit att föredra.

(Det absoluta bottennappet i rapporteringen var för övrigt Expressens ”här bryter hon ihop”. Det är ett ganska smaklöst gottande i att någon går igenom en jobbig period som inte är värdig politisk rapportering.)

För övrigt håller jag med Benjamin Juhlin om att det största felet Sofia Arkelsten gjorde i själva hanteringen var att ställa in de bloggträffar hon hade inplanerade när nyheten briserade. Om hon tidigt hade fått ge sin bild av de här resorna tror jag att drevets omfattning hade kunnat dämpas lite.

För oavsett om man tycker att det är moraliskt förkastligt att resa på ett Shell-seminarium på deras bekostnad, så har det här drevet tagit orimliga proportioner – och jag är glad att det inte slutade med en avgång.

Kommentera

