h1

Åldersförakt bakom Abele-hetsen

02 november 2010

Jag kan inte säga att jag någonsin egentligen haft någon åsikt om fenomenet Anton Abele. Jag missade stora delar av gatuvåldsdebatten och hans facebookgrupp. Men att säga någonting annat än att han är fantastisk på att skapa rubriker och att ta sig fram i samhället vore ju att hitta på. Nu har killen kommit in i riksdagen (då flera av de som stod före honom på M-listan fått andra uppdrag, i/för regeringen eller i stadshuset). Det tycker jag är väldigt bra. Även om jag förstås tycker att det är roligare när politiker jag håller med får framgångar så råder det akut brist på ungdomar i allmänhet och förstagångsväljare i synnerhet i riksdagen. Av de 349 ledamöterna är Anton ensam i den kategorin och representerar  en åldersgrupp på 500 000 personer. Kompetens är en färskvara och som det ser ut nu är Anton Abele en av de ytterst få i riksdagen som  har färsk erfarenhet av att gå i grundskola och gymnasium i Sverige.

Det är först nu jag kommit i kontakt med Abele-hatet som verkar leva och frodas bland skribenter, bloggare, troll med flera verklighetens folk. I gårdagens City porträtterade Hannes Delling riksdagens första 90-talist och citerade en del av kritiken mot honom, till exempel ett citat ur en artikel av Viktor Barth-Kron:

”Om jag blir allvarligt sjuk och behöver opereras så vill jag helst ha en erfaren, eller åtminstone dokumenterat kompetent kirurg. Det vill nog du också. Vi skulle också bägge bli lite instinktivt skeptiska till att låta oss sövas ner om läkaren visade sig vara en 18-åring som fått jobbet för att han startat den populära Facebook-gruppen ‘Nej till smärta, hjärtproblem och cancer’, och hade en pappa som finansierat ett stetoskop och en toppmodern skalpell.”

Det här verkar bygga på en missuppfattning om att riksdagskompetens är något man bygger upp med ålder. Något även komikern Magnus Betnér verkar ha som uppfattning, enligt en tweet från 14 oktober: ”I alla andra kvalificerade yrken krävs högskolestudier och eller arbetslivserfarenhet. Varför skulle riksdagen vara undantagen?”. Jag svarade”Tanken är väl att riksdagen ska spegla befolkningen? Det kravet har inte andra ‘kvalificerade yrken’.”

Jag tycker att det är tråkigt att människor inte verkar tycka att representation är en viktig demokratisk funktion – eller att det bara ska gälla kön eller andra faktorer. Bara för att ålder är den enda diskrimineringsgrunden vi alla växer ur – och in i igen – betyder det inte att den är mindre viktig att uppmärksamma.

Och hetsen mot Anton Abele som politiker är delvis grundad på föraktet mot ungdomar i maktpositioner. Att äldre personer inte tål att någon som är mycket yngre än dem har en högre maktposition. För att det utmanar det traditionella maktsystemet.

edit: Åsa Petersen berör en annan aspekt av hetsen mot Abele, hans utseende, i en krönika om fin- och fulkultur. Läsvärt!

Kommentera

