h1

Matematik – what is it good for?

04 november 2010

I mellanstadiet lyckades jag förhandla bort skridskoåkningen från min undervisning med argumentationen ”Om du kan förklara för mig i vilket sammanhang skridskoåkning kommer att berika mitt liv så snörar jag på mig ett par.” Efter att vi gemensamt gått igenom kursplanen så fick jag byta ut skridskorna mot skidåkning. Individanpassat och pragmatiskt.

Benjamin Juhlin (MP) skriver ett intressant inlägg på samma tema, om matematik. Han tar upp att resultaten i matematik sjunker och föreslår att man inte ska slopa matematik som grundämne från årskurs sju. Jag tror inte att det är lösningen att kapa matematiken redan i sjuan, men jag tror att Benjamin är inne på rätt problembild här:

Anledningen till lägre betyg är ofta bristande motivation. Bristande motivation beror ofta på att man inte förstår när kunskapen som man förväntas plugga in ska användas.

Jag minns många gånger när jag tragglat formler i gymnasiet (på samhällsvetenskapliga programmet) och utbrustit: när f*n är det tänkt att jag ska använda den här formeln i verkligheten. Tillfällen då matematiken sattes i ett problemlösningssammanhang var få – oftast fick man lära sig en formel och tragglade den genom olika sifferkombinationer.

Och till saken hör att jag fick rätt – jag har inte använt mitt formelhäfte en enda gång sedan jag lämnade skolan (förutom möjligen när skrev högskoleprovet). Men jag har ändå lyckats ta mig fram i livet… Däremot skulle jag nog ha haft nytta av mer praktik, mer konflikthantering och mer samhällskunskap i skolan. Individanpassat och pragmatiskt.

4 kommentarer

  1. Även om jag kanske tycker att matematik är ett viktigt ämne även i gymnasiet, så tror jag att du har en poäng. Såhär i efterhand kan jag se att nästan all matematik vi fick lära oss i grundskolan var rätt ”direkt” nyttig, men det var aldrig någon som sa det. Har man lätt att lära sig fastnar väl saker ändå, men att vara omotiverad och inte någonsin få höra Varför man ska lära sig något är inget som hjälper. Min grundskola hade mycket fokus på problemlösning, och hade stora projekt där kunskaper från olika ämnen var tvungna att användas, kanske är det ett koncept att arbeta efter? Jag kan trots allt fortfarande (efter gymnasie och fyra år på högskola) upptäcka hur saker och ting hänger ihop, saker en lärare borde ha kunnat berätta eller fått mig att inse.


  2. Ja, matematiken är ett konstigt ämne som det nästan verkar finnas någon religion kring att ha kvar.

    Dessutom kan man titta på det från ett ekonomiskt håll, det måste ju vara bättre att utbilda folk till saker som de kommer att jobba med? Att lära folk saker de inte kommer att jobba med är slöseri med pengar.

    Tack för länkningen förresten!


  3. Jag tycker inte att problemet är att vi läser så mycket matematik ”som vi inte har någon nytta av”. Problemet är att den inte sätts i sitt sammanhang. Självklart kanske inte en samhällsvetare behöver lösa en enda ekvation i sitt liv efter gymnasiet, men matematiken är ju trots allt till för att förklara delar av världen omkring, alla behöver ha en grundläggande förståelse för vad matte behövs till. Likväl som att historia är viktigt för att förstå varför dagens samhälle ser ut som det gör är matten sådan.

    Det tror jag, och som student på KTH vill jag också poängtera att många i min klass läst just samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet och de hade haft en många gånger längre tid på komvux för att kunna byta bana om matte varit frivilligt från och med sjuan.


  4. Jag håller med dig Keso, jag tror faktiskt att det är något som behövs för många skolämnen. En elev måste kunna få ett bra svar på frågan ”varför ska jag lära mig det här?”, och inte (som jag själv upplevt för många gånger) bara höra ”därför”. ”Därför” ger definitivt ingen motivation att lära sig, och då är ju poängen med det hela försvunnen.



Kommentera

