h1

Ett bredare Miljöparti år 2015

09 november 2010

Artikel publicerad i Miljöpartiets medlemstidning Grönt (oktober 2010).

Tänk er kongressen 2015, där några medlemmar sitter och diskuterar på ett seminarium. Det här är förstås en kongress då vi hinner med fler seminarier, utbildningar och andra aktiviteter då kreativa påverkanstorg, effektiva och väl förberedda utskott och digitala voteringar i plenum flyter så problemfritt… Ämnet på seminariet är medlemsvård och diskussionen handlar om hur det kom det sig att vi engagerade oss i de gröna?

Kim berättar att hon först tänkt engagera sig i en organisation för funktionshindrades rättigheter, men konstaterade att MP hade lika bra åsikter – och dessutom en bra intern ledarskapsutbildning som hon nu gått alla tre stegen i.

– På rådslaget om handikappolitik hösten 2013 fick jag igenom, som helt ny medlem, förslag om tillgänglighet i byggnadsnormer som språkrören sedan lyfte i riksdagen. Det var en hisnande känsla.

– Jag var väldigt stolt den dagen som riksdagens första ledamot med en cp-skada valdes in för Miljöpartiet i valet 2014. Jag var aktiv i hennes personvalskampanj på nätet.
Idag är Kim vice ordförande i byggnadsnämnden i sin hemkommun och ordförande för lokalavdelningen.

Cristo berättar att han gick med i valrörelsen 2014, när han varje morgon mötte glada miljöpartister på installationen om klimatfrågan på stationen där han byter tåg på morgnarna. När han visade intresse fick han frågan om att bli medlem.

– När jag anmält mig som medlem fick jag direkt sms om några aktuella händelser, till exempel en videokonferens med språkrören som man kunde koppla upp sig på i mobilen eller datorn. Det peppade mig att engagera mig.

– Sedan blev jag inbjuden på grundkurs i grön ideologi och har engagerat mig i det ideologiska nätverket. I sommar ska jag ansvara för tekniken på det årliga ideologiska seminariet i Almedalen. Jag är egentligen inte så sugen på politiska uppdrag och håller inte med partiet om allt, men jag tycker om att diskutera på vårt debattforum på nätet. För mig är det ändå självklart att vara medlem, jag vill ju hjälpa till på mitt sätt.

Zainab lyssnar intresserat på sina partikamrater. Själv var hon aktiv i ett annat parti innan hon gick med i Miljöpartiet.

– Jag tyckte egentligen inte att mitt förra parti var dåligt, men vi var fast i gamla strukturer. Vi fortsatte år efter år med att gräva ner oss i handlingar och inte möta människor. När jag lärde känna en miljöpartist tyckte jag att det verkade hända så mycket mer hos er. Ni lyckades kombinera det partipolitiska arbetet med att vara en levande rörelse!

Hon följde med sin vän till ett regionmöte som visade sig också vara ett möte inför den kommande medlemsomröstningen om friskolepolitiken. Två miljöpartister med olika uppfattning i sakfrågan hade en paneldebatt, följt av gruppdiskussioner och värderingsövningar.
– Jag blev imponerad av att ni tillät en så öppen debatt, med människor som tyckte olika utan att det blev dålig stämning eller personpåhopp. Jag kände mig välkommen direkt. Det här är ett parti jag vill vara med i!

Just nu strömmar det in nya medlemmar i Miljöpartiet. Vi är idag över 14 000 medlemmar, varav fler än en tredjedel gått med under 2010. Det är en stor möjlighet för oss att bredda oss som parti, men det kan också upplevas som ett hot att vi riskerar att tappa den gröna kompassen när många nya idéer strömmar in samtidigt. Vi som parti måste vara öppna och varma för alla nya och bredda oss som rörelse – utan att kompromissa med våra ideologiska värden.

För att vi ska vara i den situationen 2015 krävs att nya medlemmar kan säga att de kände sig välkomna direkt och snabbt hittade ett sätt att engagera sig. Jag tror att vi behöver fortsätta utveckla kreativa sätt att välkomna, engagera och behålla våra nya medlemmar – och få våra ”gamla” medlemmar att stanna kvar.

Några av de idéerna är de som verklighetens Kim, Cristo och Zainad kommer att fastna för:

  • Interna utbildningar, som ideologiska grundkurser och ledarskapsutbildningar
  • Att alla släpps in i utvecklingen av politiken med rådslag och medlemsomröstningar
  • Användandet av ny teknik som video- och IT-lösningar så att riksorganisationen inte känns så långt borta
  • En levande intern debatt med nätverk som är öppna för alla att engagera sig i

Jag vet att vi tillsammans har många, många fler.

4 kommentarer

  1. […] bloggläsare vet att jag funderat en hel del på utmaningen som Miljöpartiet stått inför utifrån att vi är en kraftigt växande organisation. […]


  2. […] sammanfattar hans åsikter. Den text som jag tycker är bäst skrev han dock innan och handlar om Miljöpartiet 2015. Det är väldigt coola idéer som jag tror kommer att föra Miljöpartiet […]


  3. […] Jag tycker personligen att det är problematiskt att växa så mycket som vi har gjort, men utan att ha en bra struktur för introduktion för medlemmarna i grön ideologi. När jag gick med i Grön Ungdom som ung åkte jag, bland det första jag gjorde, på en introkurs med föreläsningar om grön ideologi och partiets viktigaste frågor. Man fick lyssna, ställa frågor och diskutera. Sådan verksamhet finns inte utvecklad för Miljöpartiet, förutom i vissa regioner/lokalavdelningar. Om detta har jag skrivit tidigare, i texten ”Ett bredare Miljöparti år 2015”. […]


  4. […] jag inte, men till skillnad från Lennart har jag stort förtroende för vad Anders sagt sig vilja åstadkomma som partisekreterare. Lennart gillar Max Andersson för att han är EU-motståndare och Karin […]



Kommentera

