h1

Jag håller inte med mitt parti om allt

16 november 2010

Ovanstående rubrik hoppas jag att de allra, allra flesta politiker kan skriva under. Det vore väldigt märkligt att vara med i en organisation som antar politiska åsikter på alla områden – och alltid hålla med. Tvärtom är det själva grunden i ett partis idéutveckling att människor med liknande grundvärderingar och ideologiska ståndpunkter – med med olika åsikter, perspektiv och reflektioner – resonerar kring samhällsproblem.

Ikväll blev jag påhoppad av Tobias Holdstock, pressekreterare åt Moderaterna i Stadshuset, på twitter på grund av att MP i vår budgetmotion har ett kort stycke (under rubriken Fastighetsnämnden) om att inte utvidga fler strålningszoner i Stockholm. Tobias vet sedan tidigare att jag inte håller med partilinjen i just den här frågan och ägnar under kvällen sex twitterinlägg åt det faktumet. Bland annat tycker han att jag borde rösta MOT hela MP:s budget i budgetfullmäktige nästa vecka. Hans kompanjon Johan Folin, tidigare ledarskribent på Svenska Dagbladet skriver att jag borde avgå då det inte är min personliga åsikt som står i budgetförslaget.

Faktum är att jag inte faktiskt inte ens försökt ändra meningen i budgeten om strålning. Majoriteten gav oppositionen bara någon vecka på oss att lägga fram våra budgetförslag. Under den perioden prioriterade jag att (på min fritid) jobba med förslag i frågor som jag verkligen är engagerad i. Det handlade bland annat om öka tillgängligheten, satsningar på Fair Trade City och lika rättsfrågor.

Det finns faktiskt ännu fler saker i budgeten som jag inte skulle ha skrivit in om det här bara var min egen budget. Men det är hela Miljöpartiet i Stockholms stads budget och det är det fina. Vi har sammanställt våra olika idéer, perspektiv och frågor i ett dokument som sammantaget är – för att referera höstens bästa TV – så mycket bättre – än de andra budgetförslagen

Därför tänker jag rösta FÖR det gröna budgetsförslaget nästa vecka.

Och har verkligen inga tankar att avgå. :)

Hela MPs budgetförslag, med satsningar på klimat, barn och lika rätt går att läsa här.

Majoriteten, som enligt Tobias Holdstock, majoritetens ledamöter är HELT överens – utan avvikelser -om går att läsa här.

One comment

  1. Jag tyckte det var roligt att Johan tyckte att också jag borde ha stoppat skrivningen, alternativt nu avgå. Jag sitter ju inte ens i KF :)



Kommentera

