h1

Kan Stockholm bli en Fairtrade City?

24 november 2010

Stockholm hade kunnat vara en Fair Trade City redan. Vi hade faktiskt kunnat vara den första, då den rödgröna majoriteten hade kommit långt i processen strax före majoritetsskiftet 2006. Men Alliansen valde att pausa vår ansökan och där står den än idag.

I dagens fullmäktigedebatt väckte jag dock frågan på ett mer ödmjukt sätt i ett anförande där jag försökte förklara logiken i varför vi som politiker ska ta ansvar för var våra pengar tar vägen i den offentliga upphandlingen.

Precis innan mitt anförande hade flera debattörer från oppositionen blivit ignorerade av majoritetens företrädare så jag tryckte extra på att jag gärna blev replikerad innan mitt anförande.

Stockholms finansborgarråd Sten Nordin (M) tryckte in sig för replik, välkomnade mig till fullmäktige och uttryckte sig såhär: ”det är inte alla som får sin första replik av mig, men jag tyckte du var värd det”. Jag låter det citatet tala lite för sig själv.

Nordin sträckte sedan bildligt ut en hand för ett samarbete i frågan, även om han reserverat konstaterade att inte heller Fairtrade City-systemet är helt problemfritt (visa mig det systemet?). Han påminde också om en debatt under förra mandatperioden då förslaget legat uppe, men inte blivit bifallet.

Risken med den här sortens ”utsträckta händer” är att man vill dämpa oppositionen. Men jag väljer att tolka Sten Nordin som att det på riktigt finns en öppning i frågan. Runt om i landet är det växelvis borgerliga, rödgröna och andra majoriteter som tar initiativet.

Det tråkiga är att öppningen helt avsaknas i majoritetens budget. Men då får ju oppositionen istället visa handlingskraft.

Jag har redan nu kontakt med civilsamhälle- och näringsrepresentanter som gärna sätter igång. Jag har börjat leta bland de borgerliga partiernas ledamöter efter intresserade politiker. Jag kommer att ha anledning att återkomma till Nordin och påminna honom om att vi är många som väntar på en process.

Kommentera

