h1

De missade replikernas dag

25 november 2010

Andra dagen i budgetfullmäktige hade jag planerat att tjänstgöra fram till 15, sedan ta en paus för ett möte (inbokat sedan långt tidigare) och sedan återvända, men tydligen finns det en regel om att ordinarie ledamöter inte får lämna huset och sedan återvända. Så jag fick snopet avsluta dagen tidigare än jag tänkt. Jag missade också chansen att prata om idrottsfrågor, där jag tänkt försöka få chansen att prata normer inom idrotten. Dessutom tog min voteringsstation paus och var offline just när jag hade tänkt trycka in mig för replik på Anna König Jerlmyr om tillgänglighetsfrågor (återkommer om frågan i sig). Så det var de missade replikernas dag.

Nu följer jag istället debatten hemifrån, på webb-radio, och hejar på de tappra gröna hjältarna som tjänstgör de här sista timmarna.

Under dagen höjdes mina ögonbryn mest när Ulla Hamilton (M) i sitt anförande om arbetsmarknads- och näringspolitik särskilt tryckte på frågorna om öppenhet:
”Att bygga konflikter mellan nya, potentiella och infödda svenskar gagnar ingen och riskerar att förstärka segregationen. En sådan politik kan vi aldrig acceptera. Därför är det viktigt att jobba för att eliminera grogrunden för en invandrarfientlig politik som tyvärr vuxit sig starkare även i Sverige. Samtidigt måste vi bli ännu bättre på att ta tillvara på den kompetens som finns hos de människor som valt Sverige till sitt nya hemland.”

Jag ser det som väldigt positivt att ett moderat borgarråd med hennes portfölj lyfter likarättsfrågor.

Fler inlägg: Skolfrågorna under budgetdebatten (Per Olsson (MP)), Om kulturskolans kris (Mats Berglund (MP))Tankar från budgetfullmäktige (Sten Nordin (M)), Arbetsmarknad och näringsliv i fokus (Ulla Hamilton (M)), ”Vad är makt för dig, vad är makt för mig” (Marika Lindgren Åsbrink (S))

Kommentera

