h1

Tillgänglighet – en dröm som går i kras?

29 november 2010

Ikväll behandlades en S-motion om tillgänglighet som S, V, MP enats om att i stort stödja. Den innehåller flera bra förslag för att intensifiera tillgänglighetsarbetet i Stockholm, som en central samordningsfunktion och påtryckningar på det lokala näringslivet. Oppositionen tyckte att förslagen skulle medföras till arbetet med stadens nya handikappolitiska program, men det röstades precis ner av majoriteten.

Mitt anförande:
”För tio år sedan bestämde denna kommunfullmäktige att Stockholm skulle vara den mest tillgängliga huvudstaden i världen i år. Samtidigt beslutade riksdagen att enkelt avhälpta hinder skulle vara borta i år.

Nu har de tio åren gått. Men inte ens en bråkdel av de enkelt avhjälpta hinder som handlar om nivåskillnader eller avsaknad av dörröppnare till butiker, restauranger och så vidare har åtgärdats.

Jag vill citera Maria Johansson, ordförande för DHR: ”Tio år kan kännas som lång tid och kanske var det ett av problemen nu när vi blickar bakåt, att det kändes så långt tills det skulle vara uppfyllt, att man hade tid på sig och att det inte var någon brådska. Tio år som vi var många som trodde skulle innebära förändring, förändring och framsteg. Tio år, tre utvärderingar och tre regeringar senare kan vi konstatera att det verkar som att drömmen kommer gå i kras.”
Jag upplever att det är ur den här frustrationen som den motion vi behandlar idag är skriven. Och jag tycker att det är tråkigt att den blir nonchalerad av majoriteten.
Det är förvisso bra att majoriteten föreslår ett kommuncentralt samråd med handikapporganisationerna. Det är där kompetensen i de här frågorna finns. Det får dock gärna vara mer frekvent än årligen.

Det är också bra att majoriteten håller med motionären om att 2010 inte ska ses som ett slutdatum i arbetet med tillgängligheten i Stockholm. Ni uttrycker att ni, trots en viss utveckling, ”ändå inte är nöjda och att ”arbetet ska fortsätta”. Då frågar jag mig: Om vi under tio års tid har arbetat, för något så grundläggande att Stockholmarna ska ha tillgång till sin egen stad och misslyckats. Räcker det då att fortsätta arbetet? Eller ska arbetet kanske intensifieras?

Det är pinsamt att politiker av alla färger – hittills har låit bli att sätta in politiska styrmedel för att tillgängliggöra Stockholm. 2010 var inte ett delmål, som majoriteten uttrycker i det här ärendet. Det var målet. Vi misslyckades. Under budget-KF så beklagade sig representanter för majoriteten att det saknade delmål för de här målen. Men vem har ansvaret för det?

Vi från den rödgröna oppositionen föreeslår att motionärens förslag tas med i beredningen till det handikappolitiska programmet, detta i enlighet med Handikapprådets yttrande. Det verkar ju onekligen som att vi kan behöva nya grepp.

Därför yrkar jag bifall till den reservation som S, V och MP kommit överens om.”

Ansvarigt borgarråd Anna König Jerlmyr (M) tog replik och tyckte att vi i oppositionen var lite väl negativa då tillgänglighetsarbetet ändå går framåt (konstigt vore väl annars?).

Sedan trodde jag att jag hade två kontrarepliker kvar, så jag fokuserade i den andra repliken på att kommunen kan vara påtryckande även mot näringslivet och inte bara ändra sina egna verksamheter. Men replikskiften i motioner är tydligen kortare än i frågestunden, så König Jerlmyr fick inte svara – och jag fick inte göra det inlägg som jag hade tänkt ha som avslutning.

Så – det finns all anledning att återkomma. :)

2 kommentarer

  1. Hej Anders!

    Tack för vettigt inlägg. Jag har under många år arbetat med, plus belyst, tillgänglighetsfrågorna, plus andra frågor som diskriminerar och på många sätt utestänger funktionshindrade från ett naturligt deltagande i samhällslivet.

    Det som upprört mig i många år är det fula och tveklöst medvetna sätt som politiker och utredare i dessa frågor agerar på, eller har agerat på. I slutet av 1998 och några år framåt pumpade man in pengar för att göra det som var otillgängligt tillgängligt i vår huvudstad – MEN istället för att använda pengarna i detta förändringsarbetet så använde man en stor del av dessa pengar till nybyggnationer i sitt tillgänglighetsarbete… (Daaa..! Blir så trött..!)

    Förvisso användes pengarna till något vettigt, att följa redan tagna lagar och bestämmelser vid nybyggnation. Men nu över till min andra irritation över politikers sätt. Jag vet inte hur många arbetsgrupper som politiker och andra i dessa arbetsgrupper haft oss, de så kallade experterna, kopplade till sig för att det ser bra ut på papperet. Jag vet många möten genom åren som har missats av oss, ”de viktiga experterna – som stödjer arbetsgruppens slutgiltiga resultat”, pga hastigt ändrade mötestider eller otillgängliga lokaler. Fiffigt som fan. Eller hur!

    Jo, jag vet att jag kanske låter lite för arg eller subjektiv – men jag har efter snart 40 år, av 48 år, som intressepolitisk aktiv, tröttnat på all denna välvilja som per automatik kladdar ner linsen så fort tv-kameror kommer fram för att sedan bli till något helt annat.

    Denna kommentar var inte meningen att bli så personlig, tänkte bara ge dig beröm för ditt inlägg i tillgänglighetsdebatten, men ju mer jag skrev desto fler minnen kom upp. Ber om ursäkt för detta. Men jag har under mitt liv, från gång till annan, hamnat i ett tillstånd, ett svart hål om du så vill, där jag misstror människans natur att vilja göra gott, och då främst politiker, eftersom jag fortfarande känner mig utanför. När jag är stark tar jag min naturliga plats och tillåter inget annat än att alla medborgare, framför allt politiker och försäkringskassans handläggare, ser mig och de behov jag har. Men så ibland, efter att bli tillplattad och utfryst på alla möjliga och omöjliga sätt, Ja då kan det vara svårt att skaka av sig maktens oförmåga att handla medmänskligt i dessa frågor.

    Återigen. Tack för ditt engagemang.

    Ta hand om dig!
    Nalle


  2. Tack Björn för dina starka kommentarer. Det betyder mycket!



Kommentera

