h1

01 – Presentera mig själv

01 december 2010

En om dagen.

Jag tycker ofta att det är svårt att välja de där två, tre orden som ska beskriva en själv. Jag brukar landa någonstans i öppen, kreativ och ambitiös. Men den finaste presentationen jag fått av mig själv var av Anneli Melin som jag gick på folkhögskola med. Jag tror hon sa ungefär att ”Anders är en sån som ser alla i gruppen och tillför energi så att man blir på bättre humör än man var innan”.

Jag är född och uppvuxen i Bergsjö i Hälsingland. ”Anders pysslar gärna själv eller leker med flickorna”, var ett tidigt omdöme i en bok där min fröken på dagis förde samtal med mina föräldrar. Jag ärvde hälften av mina saker från min syster Monica (dockskåp, Barbie och rosa pyjamas) och hälften från min bror Magnus (tågbana, lego och blå pyjamas). Jag tror att det har varit viktigt.

Jag har gått igenom olika faser av fascinationer för olika popkulturella fenomen som ung. Från Fångarna på Fortet och ABBA till Scream-trilogin, dokusåpan Mullvaden och Spice Girls. Jag har förvaltat det på olika sätt; arrangerat tematiska barnkalas, fester, roliga timmen, hemsidor, tidningar… Jag har känt – och känner fortfarande ett behov att uttrycka engagemang på utåtriktade sätt. Även om det idag snarare är politiska frågor än popgrupper och filmer. (I alla fall till större delen.)

I tonåren flyttade vi till Hudiksvall och jag fick äntligen börja i en teatergrupp som jag hade längtat efter. Åren i Hudiksvalls Ungdomsteater är en av de viktigaste faserna i mitt liv där jag både utvecklade självkännedom, självförtroende och mycket praktiska lärdomar om projektledning och grupprocesser som amatörteaterproducent och gruppledare. Det var centralt för mig att det här hände under samma period som man blir vuxen på andra parametrar – blir kär, börjar tjäna pengar, reser på egen hand och så vidare.

Jag tror att det här är några av de viktiga händelserna och omständigheterna under uppväxten som format mig till den jag brukar beskriva mig som idag: öppen, kreativ och ambitiös.

Något så simpelt som att växa upp med både maskulina och feminina leksaker tror var viktigt för genusmedvetenhet vilket var viktigt för engagemanget i jämställdhet, hbt-frågor, genus och därefter integrations-, tillgänglighets- och andra likarättsfrågor. I det vilar en äkta nyfikenhet på olikheter och öppenhet för människor.

Jag tränade tidigt på att omvandla intressen till kreativa uttryck och fick chansen att utveckla de förmågorna under uppväxten. På det sättet har jag lärt mig ett tankesätt som alltid syftar till ”hur kan jag uttrycka det här för andra och väcka intresse/engagemang?”

Jag har fått träna på grupprocesser, ledarskap och att föra projekt i hamn både på fritiden och i semi-professionella sammanhang från att jag var ganska ung. Det har gjort att jag även idag har höga ambitioner för hur jag ska ta ansvar för att ”få ihop” processer och skeenden.

Utifrån den grunden gick jag sedan vidare, via folkhögskolestudier, flytt till Stockholm, arbete på PeaceQuest, engagemang i Grön Ungdom, uppdrag inom Stockholm Pride, flytt till Malmö, studier på IMER och i projektledning, engagemang i Miljöpartiet de Gröna, partistyrelseuppdraget, flytt tillbaka till Stockholm, tjänsten som språkrörssekreterare och nu faderskap och föräldraledighet. På den vägen har många människor påverkat min livsbana och mina egenskaper. En lite mer detaljerad år-för-år-lista för 00-talet finns för övrigt här.

Med reservation för att kommande blogginlägg i den här serien inte kommer att vara lika långa. :)

Kommentera

