h1

03 – Mina föräldrar

03 december 2010

En om dagen.

Jag vill nog säg att jag aldrig har haft en så bra relation med mina föräldrar som idag. Men å andra sidan har vi aldrig haft en dålig relation.

Mamma är uppvuxen i Umeå i en släkt som var en aktiv del i stadens baptisförsamling. Jag minns fortfarande när jag förstod att gudstjänsterna var öppna för allmänheten och inte en slags släktträff. Hon träffade pappa som tonåring när han gjorde lumpen i Umeå. När de upptäckte att de var gravida med sitt första barn blev de ganska tagna på sängen. Men så bestämde de sig. Och ibland, som mamma brukar säga, ”är det bara att bestämma sig”. De gifte sig 1969, samma år som min syster föddes. Några år efteråt kom min bror. Och ganska många år efteråt kom jag och kompletterade familjen.

Båda mina föräldrar jobbar på ledningspositioner inom kommunala förskolor och skolor.

Mamma har dessutom tillbringat en hel natt i Bangkoks gaykvarter och när jag vid 5-tiden säger att jag vill åka hem svarar hon med ”men killen där borta har ju lovat att bjuda mig på en drink!”. Hon har också två iPhones och träningskort på SATS. Men förutom en lust att alltid vara med där det händer och en nyfikenhet på livet så är nog min förmåga att leva med känslorna på utsidan ett viktigt arv från mamma. Jag kan läsa henne som en bok och de som känner mig kan läsa mig.

Pappa är känd för att kunna skylla ett blodigt jack i huvudet på en svår fråga i Melodikrysset. Han lämnade Miljöpartiet och kommunpolitiken långt innan jag fick upp tankarna på att engagera mig iden. Och det är inte den första gången som jag trott att jag gått min egen väg, bara för att förstå i efterhand att det funnits drivkrafter bakom mig.

One comment

  1. Låter som om mina föräldrar och dina föräldrar har mycket gemensamt =) älskar att vi båda har sådana härliga föräldrar som skapat så härliga personer :)



Kommentera

