h1

Vice ordförande, Stockholm Business Region

04 december 2010

Den senaste tiden har Miljöpartiet i Stockholms stad börjat välja förtroendevalda till alla kommunala uppdrag. Ett av de mer intressanta presidieuppdragen som tillfallit oss tycker jag är uppdraget som vice ordförande i det kommunalt helägda bolaget Stockholm Business Region, som arbetar med näringslivsutveckling och -service samt att marknadsföra Stockholm som besöksort.

Valberedningen föreslog mig till uppdraget och medlemsmötet valde mig i tisdags.

Ungefär såhär presenterade jag mig för medlemsmötet:

”Det som lockar mig till kommunal näringspolitik är dels att vi är det enda partiet med en hållbar utgångspunkt för ekonomisk politik, men också att det är ett område där vi har potential att utvecklas.

Vi kan redan idag lägga fram förslag för småföretagare, ytterstadens näringsliv, socialt entreprenörskap, ekoturism och strategiska satsningar med miljö- och likarättsprägel. Vi ska inte bara vara ”Skandinaviens huvudstad”, utan också den öppnaste staden i världen.

Jag är väldigt peppad på att samla ett nätverk av gröna medlemmar och sympatisörer, egenföretagare, entreprenörer och VD:ar för att formulera en ännu skarpare grön politik.

För med en grön vice ordförande får vi en möjlighet att vara oppositionens röst inom näringspolitiken i Stockholm. Vi kan kritisera majoriteten brist på insikter om hur den ekonomiska utvecklingen i Stockholm ska vara hållbar – men också vara en konstruktiv kraft tar ansvar för god näringspolitik i Stockholm

Jag vill utveckla Stockholms och MP Stockholms näringspolitik och hoppas att jag får det förtroendet.”

Det har hittills varit väldigt intressant att få komma tillbaka till kommunpolitiken efter några år ifrån den och nu ser jag väldig mycket fram emot att få utnyttja plattformen som en del av presidiet för ett kommunägt bolag. Pepp!

Kommentera

