h1

En grön syn på makt

09 december 2010

Jag har fått i uppdrag att skriva en text till en grön ideologisk bok som Miljöpartiet producerar. Det känns väldigt hedrande. Ämnet som jag blivit ombedd att skriva om är ”queer”, men jag har i samråd med bokens projektledare Sven Elander vidgat ämnet.

Det finns en uppfattning inom partiet att ”queer” mest är ett sätt att bredda vår HBT-politik så att den är mer inkluderande och belyser vårt engagemang för könsöverskridande och sexuella minoriteter som inte ryms inom hbt-begreppet. Men jag tror att queerperspektivet har betytt – och kommer att betyda – så mycket mer för grön politik.

För mig utmanar queerperspektivet framför allt den traditionella synen på makt. Från vänsterkanten ligger det ideologiska fokuset på att bekämpa kapitalets makt över människan. Från liberalerna är fokus på att bekämpa det politiska systemets makt över människan. I grön ideologi är vi också minst lika engagerade i normers makt över människor. Därifrån kommer vårt engagemang för normkritik.

De tankegångarna – och varför många miljöpartister kallar sig queerfeminister – tänkte jag försöka reda ut i en text på 15 000-20 000 tecken, deadline 7 januari.

2 kommentarer

  1. Jag blev verkligen så pepp när jag hörde att du skulle skriva om det här! Skönt att vi kommer ha flera bra skribenter i boken på temat queer och feminism. Det är väl min främsta uppmaning till dig: queer-begreppet blir ganska tomt och innehållslöst utan maktperspektiv och en feministisk analys i botten! Hos vissa finns en tendens att tro att vi inte måste prata om kön som relevant för människors förutsättningar och möjligheter om vi pratar om queer! Ett stort misstag i förståelsen av hela idétraditionen som jag ser det. Det finns otrolig sprängkraft i det queerfeministiska budskapet men snälla ta upp att man inte ska ställa perspektiven emot varandra. Det handlar om intersektionalitet: maktordningar som påverkar varandra/ flätas in i varandra.Inte att ställa det ena perspektivet emot det andra. Kön kommer dessutom alltid att vara relevant för alla, även om du inte definierar dig i dikotomier. Vet att du kan det här, men just sayín :) Lycka till!


    • Håller verkligen med dig och det är där vi gröna har en möjlighet – med både ett queerkritiskt perspektiv och en feministisk maktanaly.



Kommentera

