h1

Omorganisering vitaliserar

09 december 2010

Jag är uppvuxen inom civilsamhället och frivilligorganisationer. När jag var tonåring gick jag med i de föreningar som fanns i Hudiksvall och startade resten. I alla fall inom solidaritets-, miljö-, freds- och jämställdhetsfrågorna. (Någon läsare av bloggen kanske minns HNJ – Hudiksvalls nätverk för jämställdhet? Eller HBTH – HBT Hudik?)

Sedan några år tillbaka har jag valt att fokusera mitt engagemang i en, två organisationer. Framför allt Miljöpartiet de Gröna och Stockholm Pride. Då har min förståelse för hur mycket organisationsfrågorna betyder för medlemmarna stärkts. Så länge man är passiv medlem eller med på ett fåtal aktiviteter spelar det inte jättestor roll för en enskild medlem hur organisationen leds, men för medlemmar som lägger ner en stor del av sin tid och själ spelar det all roll.

Organisation är det som kan främja – eller motverka – medlemmars möjlighet att bidra till organisationens större syfte.

I dag har jag varit på en dragning på riksdagskansliet om vår omorganisering. Jag varken kan eller vill berätta för ingående om de tankar som finns, men det gjorde mig glad inombords att vår chef har vågat lyfta några av de frågor som jag – och många med mig – känt att vi varit mindre bra på de senaste åren.

För mig har det framför allt handlat dels om att prioritera – och att hålla sina prioriteringar – och dels om att se varje medarbetare och ge människor och arbetsgrupper verktyg att växa och kunna göra sin del i den större visionen. Nu finns det tydliga förslag på hur vi ska bli bättre på de här – och flera andra – områden.

Jag är nu riktigt entusiastisk i hur omorganiseringen kan slå ut på riksdagskansliet och riksorganisationen och det ska bli spännande att komma tillbaka till kansliet efter föräldraledigheten i vår.

Kommentera

