h1

15 – Mina drömmar

15 december 2010

En om dagen.

En sådan här rubrik har ju viss risk att bli pretentiös. Som politiskt aktiv har man ju också många drömmar som är kopplade till samhällsutveckling. Vi gröna har gemensamma drömmar om ett solidariskt och ekologiskt hållbart samhälle där människor har frihet att följa sina egna idéer.

När jag var liten drömde jag om att bli skådespelare. När jag blev lite äldre var journalist drömyrket. Jag har aldrig drömt om att bli politiker. Tvärtom finns hos mig, som hos många gröna, en misstanke mot människor som ”blir” politiker och sedan är det resten av livet.

Men de senaste fem åren har jag framför allt arbetat med politik, heltid eller vid sidan av studier. Först arbetade jag som valsamordnare och organisationssekreterare för De Gröna i Malmö under 2006-2007, samtidigt som jag studerade internationell migration och etniska relationer. Då var drömmen snarare att få arbeta med integrations- och mångfaldsprojekt inom den privata eller kommunsektorn.

Sent under 2007 blev jag rekryterad till att börja jobba för Maria Wetterstrand, något jag gjort sedan dess och trivts väldigt bra med. Under den tiden har också drömmen om att bli polis vuxit fram. Jag tror att det är ett yrke där man får känna att man verkligen gör nytta – i verkligheten. Nästa insökningsdag till polishögskolan är  i februari nästa år.

Men jag har också fått idéer på vad jag skulle vilja göra mer inom politiken. Det har jag tidvis haft lite tvivel kring. Går det ihop med min syn på politik att även i fortsättningen få min försörjning genom att arbeta med politik?

På en ledarskapsutbildning jag gick förra året lyfte jag frågan i gruppen för att få råd från en grupp som står utanför den partipolitiska bubblan. De var alla helt oförstående. De hade ju hört mig prata om partipolitik och den gröna rörelsen och de idéer jag hade… Varför skulle jag plötsligt kliva av, bara för att jag hade en egen, självpåtagen fobi mot broilers?

Jag har efter många funderingar landat i att det viktiga för mig är att veta att jag hela tiden kan kliva av och göra något lika roligt. Så – jag har bestämt mig för att antingen fortsätta inom partipolitiken efter kongressen i maj, eller så söker jag in till polishögskolan.

Eller så kanske jag hittar tillbaka till drömmen om att bli journalist – eller skådespelare? :)

Kommentera

