h1

Jag kandiderar till partisekreterare

17 december 2010

”Att våga är att förlora fotfästet en liten stund, att inte våga är att förlora sig själv”

Ett av mina bästa minnen är när jag fick kongressens förtroende att delta i ledningen av partiet. Nu ber jag om det förtroendet igen. Igår meddelade jag Miljöpartiet de grönas valberedning att jag kandiderar till uppdraget som partisekreterare. Idag skriver jag på Aftonbladet Debatt om beslutet – och att partiet behöver utvecklas och förnyas:

”Jag vill att det ska finnas fler möjligheter än de traditionella politiska uppdragen att engagera sig i partiet, i interna intressegrupper, nätverk och kampanjer. Alla medlemmar ska få en möjlighet dela den gemensamma målbilden och hitta sin plats i arbetet ditåt. Alla ska få chans att påverka politiken – på riktigt och direkt. Det är en naturlig del av vår gröna demokratisyn. Hos oss är medlemskapet mer än bara kaffe och föreläsningar på partilokalen. Vi har potential att bli nästa stora folkrörelse om vi möter den här utvecklingen på kreativa sätt.”

Jag ser tre områden som centrala för partisekreteraruppdraget – organisationsutveckling, kampanjsamordning samt konflikthantering. Efter samtal med nuvarande partisekreterare och andra personer i partiledningen har jag kunnat bekräfta att det motsvarar den övriga ledningens förväntningar på rollen. Jag känner att jag besitter rätt egenskaper för att vara en bra kandidat till uppdraget.

De senaste månaderna  har jag samtalat med personer runtom i partiet, i olika avdelningar, utifrån dessa tre områden och vilka tankar jag har kring uppdraget med positiv respons. Några av de personerna har efter samtalen även valt att nominera mig. Det har stärkt mig i valet att nu kandidera.

De senaste veckorna har riksorganisationens omorganisation klarnat och i den får partisekreteraren ett uttalat mandat för att leda partiets kommunikation. Även det har stärkt mig i det här valet.

Tidigare har jag arbetat med kommunikation och organisationsutveckling inom ideell sektor, för bland annat freds- och konflikthanteringsorganisationen PeaceQuest och festivalorganisationen Stockholm Pride. Jag har studerat projektledning samt internationell migration och etniska relationer på högskolenivå. Inom partiet har jag arbetat som valsamordnare och organisationssekreterare för MP Malmö samt de senaste åren som språkrörssekreterare för Maria Wetterstrand, med ansvar för Marias framträdanden, underlag och hennes roll i partiets politiska strategi.

De närmaste dagarna kommer jag att lägga upp texter om hur jag ser på uppdragets olika delar, för att processen ska vara så öppen som möjligt.

(edit: Minns ni vilka som kandiderade 2007, då det senast var en vakant plats?)

Fler som nämner min kandidatur: Politikerbloggen, Nannan Lundin (MP), Karl Malmqvist (C), Pierre Ringborg (MP), Alexandra Einerstam (S), Makthavare.se, Tidningen Anti, Piteå-Tidningens ledarsida

2 kommentarer

  1. Pepp!


  2. […] Läs mer HÄR. […]



Kommentera

