h1

22 – Det här upprör mig

22 december 2010

En om dagen.

Som politiker finns det många saker som upprör mig, men jag tänkte vara personlig idag.

Jag blir väldigt upprörd när välmenande personer (ofta kvinnor) kommer fram till mig på stan när jag är med min son och ger mig ”tips” med en dömande attityd. Härom dagen klev en kvinna av t-banan, såg mig och Abbe och utbrast ”men hennes händer! Det är JÄTTEkallt, hon kommer att förfrysa!”. Abbes händer var varma, vi hade precis gått av en buss och skulle på t-banan. Hans vantar låg i väskan.

Jag har tidigare fått kommentarer som ”det där är inget bra sätt att hålla en bebis” och ”han är nog för varm/kall”.

Det är egentligen inte kommentarerna i sig, jag kan ta att man får tips av människor på stan – eller ännu hellre av vänner och bekanta. Men just den här kategorin är personer som jag känner andas en misstro mot att jag som man eller ung inte har förmågan att ta hand om min son, inte kunna läsa hans behov och inte kunna ge honom vad han behöver.
Det upprör mig.

Jag sätter ett väldigt högt värde i att vara en bra förälder. Jag har valt att vara hemma ungefär nio månader av hans första år, uppdelad på två perioder. Jag vet hur han fungerar och kan hans språk. Då upprör det mig när människor är övertygade om att det är annorlunda och dessutom tar sig friheten att lägga sig i.

Kommentera

