h1

28 – Det här saknar jag

28 december 2010

En om dagen.

Jag saknar att arbeta. Det är en fantastisk möjlighet att vara föräldraledig och jag njuter av varje sekund, men – jag gillar också att jobba. Jag kommer att ha varit hemma med Abbe ungefär 9 av hans första 12 månader. I dagarna är det tre månader kvar tills han börjar på förskola.

Det är ungefär nu, när alla andra njuter av några dagars jul- och nyårsledigt som känslan infinner sig – jag hade också kunnat tänka mig att gå tillbaka till jobbet i början av januari.

Mitt parti är känt som ”ledighetspartiet”, då vi driver frågor som friår och arbetstidsförkortning, men poängen är aldrig att människor ska stå utanför arbetsmarknaden. Där har vi tvärtom höga ambitioner på närings- och arbetsmarknadspolitik. Poängen är ju att skapa strukturer på arbetsmarknaden som möjliggör för människor att vara flexibla. Man kanske vill jobba mer en period av livet för att vara hemma mer under småbarnsåren? Eller så vill man kunna jobba ”ihop” till pensionen snabbare? Man kanske vill ta ut ett pensionsår – ett sabbatsår – innan man slutar jobba helt?

Det är generöst att föräldrar får vara hemma ett år med sina barn. Men det hade också varit trevligt om man hade haft en reell möjlighet att ta ut en del av den tiden senare… Abbe hade stormtrivts på förskola redan nu, men är förhindrad då han inte fyllt 1 år än. Varför är skolstarten så pass flexibel när förskolestarten är så strikt? Flexibilitet inom den kommunala omsorgen – det är något annat jag saknar…

2 kommentarer

  1. Hej Anders. Jag kan hålla med dig i det mesta du skriver. Men om du får en smärre panik av att vara hemma med ditt nyfödda barn i nio månader så kallar jag det ett lyxproblem eftersom du, tillskilland mot cirka 400.000 andra i det här landet, har ett arbete att komma tillbaka till. Var otroligt lycklig i stället och njut av tiden med Abbe för den kan du aldrig få igen.


    • Hej Krister! Jag har verkligen ingen smärre panik, då var jag otydlig. Jag skulle bara önska att det fanns möjlighet att sprida ut föräldraledigheten mer, så att man kan få återvända till den ledigheten vid fler tillfällen än bara längre perioder första året. Jag njuter av tiden med Abbe! :)



Kommentera

