h1

Bokåret 2010

28 december 2010

Jag är i vanliga fall ganska dålig på att läsa böcker, en åkomma som jag drog på mig när jag studerade. Men i år har en relativt tjock hög pockets legat på nattduksbordet. Dock mest biografier över politiker och främlingsfientliga partier – men ändå.

Här är de jag tipsar andra om:

1) Flyktingen – Olav Hergel (2007)
2) Reinfeldt. Ensamvargen – Anita Kratz (2008)
3) Världens lyckligaste folk – Lena Sundström (2009)

4) Väninnan – Eva Franchell (2009)
5) De omänskliga – Torbjörn Nilsson (2010)
6) Jag är inte rabiat. Jag äter pizza. – Niklas Orrenius (2010)
7) Den nya gröna vågen – Maria Wetterstrand (2010)
8) Det amerikanska löftet – Martin Gelin (2009)
9) Det sjuka – Anna-Maria Sörberg (2009)
10) I väntan på Mona Sahlin – Christer Isaksson (2008)

2011 ser jag fram emot att läsa ”Vem är Svensson?” av Colette van Luik, debutromanen ”Tre apor” av Stephan Medel-Enck och reportaget ”Vad rör sig i huvudet på en taliban?” av Jesper Huor.

I backspegeln: 2009 läste jag ”Hemliga pappan” och ”I huvudet på en mamma”, 2008 läste jag Vi måste tala om Kevin och Vilda Svanar. 2007 läste jag bara kurslitteratur. 2006 bläddrade jag nog mest i Genusboken och valmaterial.

Kommentera

