h1

Filmåret 2010

29 december 2010

2010 var året som vi införde vuxendejter så att vi föräldrar även skulle umgås på tu man hand. Så det har blivit en del biobesök och filmkvällar…

Här är de tio av årets filmer som jag tyckte var mest minnesvärda – och den skådespelare jag tyckte var vassast:

Årets…
1) Bästa: Inception (Ellen Page)
2) Actionkomedi: Kick-Ass (Chloe Moretz)
3) Komedi: Easy A (Emma Stone)
4) Svenska: I rymden finns inga känslor (Cecilia Forss)
5) Thriller: Shutter Island (Leonardo diCaproi)
6) Drama: The kids are alright (Julianne Moore)
7) Romantik: Valentine’s Day (Shirley MacLaine)
8) Tecknat: Toy Story 3D (Tom Hanks)
9) Action: Salt (Angelina Jolie)
10) Skräck: Devil (Chris Messina)

2011 ser jag fram emot premiärerna av Hur många lingon finns det i världen (mars), Scream 4 (april) och New Year’s Eve (uppföljaren till Valentine’s Day, december).

I backspegeln: 2009 hade jag sett Lars and the real girl, 2008 kom Juno och Mamma Mia, 2007 föll Hard Candy och Hairspray mig i smaken. 2006 var ett höjdarår med Shortbus, Storm och Children of Men – tre favoritfilmer än idag. 2005 kom Instängd och Torkel i knipa.

3 kommentarer

  1. haha, vi verkar ha exakt samma smak :) Inception var en av de bästa filmerna som jag sett på länge på bio. Däremot har du missat Avatar helt. Att se den i 3D var ju helt makalöst.


    • Avatar var ju förra årets film! :) (Premiär juldagen 2009.)


      • Aha, ja det är ju klart. Det var bara jag som såg den först 2010 ;)



Kommentera

