h1

Musikåret 2010

30 december 2010

2010 var året som Spotify ersatte hela min musiksamling. Jag köpte en enda CD under året, den enda jag såg fram emot i fjol – Stephen Simmonds nya. Jag såg äntligen Robyn och ovan nämnda Stephen live igen. Jag fick en DJ-kurs i födelsedagspresent och spelade på mina brorsdöttrars födelsedagsfester.

I år har jag valt att sammanställa en topplista över de 25 låtar som kommer att påminna mig om 2010:

1) ”Indestructible” – Robyn (Body Talk)
2) ”Love the way you lie” – Eminem feat. Rihanna (Recovery)
3) ”Fire with fire” – Scissor Sisters (Night Work)
4) ”Just love” – Stephen Simmonds (Anomie)
5) ”Who’d have known” – Lily Allen (It’s Not Me, It’s You)

6) ”Runaway” – Kanye West (My Beautiful Dark Twisted Fantasy)
7) ”I am not a robot” – Marina & the diamonds (The Family Jewels)
8) ”4 o’clock” – Salem al Fakir (Ignore This)
9) ”Genom eld” – Oskar Linnros (Vilja Bli)
10) ”Fuck you” – Cee Lo Green (The Lady Killer)
11) ”Try sleeping with a broken heart” – Alicia Keys (The Element of Freedom)
12) ”Dancing on my own” – Robyn (Body Talk)
13) ”Längesen” – Petter feat. Veronica Maggio
14) ”Lovestrike” – POP COB (Demo)
15) ”Kick Ass” – Mika (Kick Ass OST)
16) ”Vem ska jag tro på” – September (Så Mycket Bättre)
17) ”Gave it all away” – Boyzone (Brother)
18) ”Gubben i lådan” – Daniel Adams-Ray (Svart, vitt och allt däremellan)
19) ”What’s the point” – Johnossi (Mavericks)
20) ”Mikrofonkåt”/”Me and my microphone” – September (-)
21) ”White light moment” – Tove Styrke (Tove Styrke)
22) ”Tonight” – Johannes Bah Kuhnke (Melodifestivalen 2010)
23) ”Mercy mercy” – Le Kid (Mercy Mercy)
24) ”All the lovers” – Kylie Minouge (Aphrodite)
25) ”I’m alive” – Star Pilots (-)

(Nästan) hela listan finns förstås som Spotify-lista.

Bubblare: K’s Choice gjorde tydligen comeback i en annan del av Europa i år, bland annat med singeln ”Come Live The Life” som jag började lyssna på först i jul- och nyårshelgen. Den får ligga här strax utanför listan.

2011 ser jag fram emot nya skivor med Mika, Stures dansorkester, Adam Tensta och No Doubt!

I backspegeln: 2008 lyssnade jag på Paloma Faith och Mika, 2007 på Svenska Akademien och Helena Josefsson, 2006 på Scissor Sisters och Raymond & Maria och 2005 på The Ark och Laleh.

Kommentera

