h1

Språkrörskandidat Valtersson

02 januari 2011

Jag har läst de texter som språkrörskandidaterna publicerat (i egenskap av kandidater) och tänkte ge mig på att lämna lite kommentarer här i bloggen under januari.

Rödgrön budget, Mikaela

Först ut med en artikel var Mikaela Valtersson med texten ”Därför kandiderar jag” på sin hemsida den 8 december (samma text en liknande text lades sedan upp på Newsmill den 21 december). Om man filtrerar artikeln i en ordmolnsgenerator får man det här resultatet:

Wordle: Mikaela Valtersson

Orden gröna, människor, behöver, politik och Miljöpartiet sticker ut. (Eller kanske ”gröna människor behöver politik och Miljöpartiet”?)

Mikaela gör en del inspirerande jämförelser med framgångar för den gröna rörelsen i andra länder. Hon menar självsäkert att vi har visat att det bara är de gröna idéerna som ger långsiktiga svar på den ekonomiska politiken. Dock uppskattar jag hur hon medger att framgångar och en växande organisation också ställer högre krav på oss (det är ett liknande resonemang som i min egen text).

Maria Wetterstrand sa i sitt tal på kommundagarna att det var miljöfrågorna som fick henne att bli medlem, men Miljöpartiets människosyn som fick henne att bli kvar. Mikaela resonerar liknande, hon gick med för miljöfrågorna men har sedan dess vidgat perspektiven. Och det citat som tilltalar mig mest är när hon sammanfattar den gröna människosynen, bortom höger-vänster: ”I Miljöpartiet har vi lyckats kombinera en frihetlig syn på individen med en tydlig politisk målsättning om minskade klyftor mellan människor”.

I den andra delen av texten listar hon några områden som jag uppfattar att hon tycker är viktiga gröna områden där vi kan bli vassare, genom till exempel rådslag och annan politikutveckling:
1. Klimatförändringar och ekosystem
2. Hur vi mäter och definierar välstånd (tillväxtsfrågan, nya välfärdsmått)
3. Hur korta arbetstiden med ansvar för ekonomin
4. Jobbpolitik och arbetslivstrygghet
Det är spännande och ganska breda områden. Särskilt välståndsfrågan är ju brinnande, med tanke på de demografiska förändringar som ligger framför oss. Jag tror också att rådslagen är ett bra verktyg för att utveckla de etablerade gröna principerna för att hitta konkreta och moderna reformer att sjösätta.

Därefter listar hon politiska områden där Miljöpartiet har potential att breddas. Det blir ganska många: utbildning, utrikes- och säkerhetspolitik, lika rättigheter, vård, folkhälsa, jämställdhet, personlig integritet. Men sedan avslutar hon dessutom med de områden hon själv arbetat mest med de senaste åren: ansvar för Sveriges ekonomi och migrationsfrågor. Min gissning är att det är de frågorna Mikaela helst vill bredda partiets profil med – ekonomiskt ansvarstagande och migration.

Jag tror att migration är en fråga som väldigt många miljöpartister har som ”andra” fråga. Eller rent av som första, före miljö. Vi är många som är stolta över vår profil att både värna asylrätten och samtidigt hitta andra legala vägar, som arbetskraftsinvandring, till Sverige. (Det är också en fråga som fler språkrörskandidater har varit engagerade i.)

Jag tycker att Mikaela text känns väldigt grön och inspirerande. Men mitt frågetecken till Mikaela blir väl hur hon hade tänkt att partiet ska hinna med allt? Om vi både ska utveckla politiken inom fyra breda gröna politikområden och dessutom profilera oss inom sju ytterligare frågor – och sedan prioritera ekonomi och migration… När är vi färdiga med det projektet? Och har vi verkligen gjort en prioritering då?

edit: Makthavare.se skriver om min ”granskning” av kandidaterna. Jag vidhåller dock om att det handlar snarare om sammanfattningar och reflektioner. Granskningen får medierna sköta. :)

4 kommentarer

  1. Intressanta tankar och reflektioner Anders, bra initiativ! Kul att läsa. Två kommentarer/påpekanden bara.
    För det första är det inte samma text på hemsidan och den senare på newsmill. Delar är lika, kanske hälften, men en stor del är nytt i… newsmillartikeln. Den är skriven ur annan ingång och beskriver på ett mer personligt sätt mitt engagemang och mina drivkrafter.
    För det andra, så inte det nu missförstås, så är min text inte skriven som ett förslag på partiets prioriteringar framöver. Jag är en varm anhängare av att prioritera i politiken. Men det är ofta så att det ibland inte lyckas att få många att omfattas av samma och tydliga prioriteringar. Orsaken till det tror jag dels är att många tror att det handlar om att vi då bara ska jobba med kanske någon eller några få frågor och välja bort allt annat viktigt eller att det i för stor utsträckning initierats från några få utan att ha en bra förankring. Jag menar att vi måste fortsätta vara ett brett parti med genomtänkt politik i alla delar som är viktiga och där vi kan göra skillnad. I min första text gav jag min syn på ett antal av de områden jag tycker är viktiga. Sedan måste man utifrån det ändå kunna prioritera några få för tydligare och mer genomgripande kampanjer/utåtriktat arbete. Det jobbet tror jag, om det ska fungera, måste göras efter bred diskussion inom partiet. Så att många känner engagemang för de frågor vi väljer. Min text var inte ett förslag på vilka frågor det skulle kunna vara, det behöver göras i en bredare process framöver, utan det var mer min syn på ett större antal frågor. För att vara tydlig med var jag står i fler än en eller ett par frågor.Visa mer


    • Tack för kommentarerna Mikaela! Ändrar faktafelet om artiklarna direkt :)


  2. […] Språkrörskandidat Valtersson – Det börjar bli dags på riktigt för att få igång en debatt om vilka som ska bli de nya språkrören när Peter Eriksson och Maria Wetterstrand avgår i maj. Anders Wallner börjar med en analys av Mikaela Valterssons kandidatförklaring. […]


  3. Jag har anmält mig för att kandidera till språkrör.

    http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/01/d-rf-r-ska-ni-r-sta-p-mig-som-spr-kr-r



Kommentera

