h1

Språkrörskandidaterna och den öppna processen

15 januari 2011

I början av januari började jag skriva om de språkrörskandidater som outat sig för medlemmarna. Idag är det den 15:e januari och sista dagen för att kandidera till de uppdrag som väljs på kongressen (i alla fall om man vill bli valberedningens förslag).

Här är de kandidater som kommit ut:

* Mikaela Valtersson (som jag skrev om 2/1) har sedan dess figurerat flitigt i medier, både som ekonomisk-politisk talesperson och språkrörskandidat, bland annat om kärnkraft på SVT Debatt, om miljö-, och klimatpolitik i lokala tidningar och i Rapport om att vi är kritiska till ännu ett jobbskatteavdrag. Mikaela går att följa på facebook och twitter.

Jag tror att första gången jag träffade Mikaela var när hon hade en dragning om rådslaget för socialförsäkringssystemet när jag satt i partistyrelsen. Jag hade förstås sett henne i parti- och mediala sammanhang tidigare, men jag minns att jag slogs av en känsla av professionalism – hon hade verkligen koll på vad hon pratade om. Hon imponerade och har sedan dess fortsatt att imponera på, och inspirera, mig.

Gunvor G Ericson (3/1) har bland annat skrivit om rökfri miljö även på slottet i Expressen och har påbörjat riksdagsarbetet med folkhälsopolitiken. Det går att följa Gunvor på hennes blogg, på facebook och twitter.

Gunvor och jag satt båda i partistyrelsen 2007. Inför kongressen är det kutym att ps- och riksdagsledamöter inte skriver egna motioner, men hon skrev ändå en om jämställdhet och föräldraförsäkringen. Som hon förstås, i egenskap av jämställdhetspolitiskt ansvarig, föreslog bifall på. Det var kaxigt och – feministiskt helt korrekt. Jag minns att jag då skrev ett sms, tvärs över bordet, och tyckte att hon borde sikta på att bli minister.

Gustav Fridolin (4/1) har bland annat blivit intervjuad i Nyhetsmorgon om grön politik . Gustav går att följa på facebook.

En av de första gångerna jag hade kontakt med Gustav var jag folkhögskolestudent och mailade en erbjudan om att ta del av min uppsats om rättvis handel till en riksdagsledamot. Han var den enda av ledamöterna som svarade – och ville dessutom att jag skulle skriva en riksdagsmotion som han (och Ulf Holm) lämnade in. Jag tror att Gustav är en av de största anledningarna till att jag gick med i partiet.

Bodil Ceballos (5/1) har återupptagit riksdagsarbetet med utrikesfrågorna. Bodil går att följa på twitter.

Bodil var utrikespolitiskt ansvarig när jag var internationellt ansvarig i partistyrelsen. Det var skönt att ha en motsvarighet i riksdagen som hade samma engagemang för bistånd, fair trade och migration och vi enades i ambitioner om regeringens sänkningar av biståndet i budgeten. En väldigt bra inskolning för mig att få jobba tillsammans med en så erfaren politiker.

Åsa Romson (6/1) har varit ute i debatten om vargjakt och utsläppsrätter. Åsa går att följa på facebook, twitter och blogg/hemsida.

Åsa satt i internationella kommittén när jag blev invald i partistyrelsen så vi delade det uppdraget under en kort period. Jag blev imponerad av hennes naturliga tyngd och öppna sätt när vi träffades. Hon kan förklara snåriga WTO-regler så att de går att ta till sig för oss alla.

Akko Karlsson (7/1) har bjudit in sig själv (och andra kandidtaer) att delta på region- och kommunavdelningars möten via it-lösningar. Hon har också skrivit i Aftonbladet. Akko bloggar och går att följa på twitter.

Akko kom in i partistyrelsen samtidigt som jag 2007 och har alltid tyckt om hennes förmåga att ta till sig nya resonemang och tankar. Hon är väldigt öppensinnad och tar till sig – och sprider – nya perspektiv och tankar. Senast har hon implementerat ett it-system för digitala möten i sin hemregion. Det blev jag informerad om genom att hon bjöd in mig dit via facebook.

Joakim Pihlstrand-Trulp (13/1) har skrivit i Aftonbladet. Hen går
att följa i sin blogg.

En av de första sakerna jag gjorde inom de gröna var en kort anställning för Grön Ungdom i Stockholmsregionen, då Joakim var språkrör. Hen var väldigt engagerad i queerfrågor och alternativa mötesformer, frågor som jag då tyckte var väldigt spännande att se att något så stelt som ett parti hade tagit åt sig.

Vid midnatt inatt kommer det att bli offentligt vilka som kandiderar till de olika uppdragen. Då får vi se om det finns fler kandidater. Sedan återstår för valberedningen att ta fram ett förslag och kongressombuden att bestämma sig för vem de ska stödja.

Men min poäng med att lotsa läsarna av den här bloggen till språkrörskandidaternas texter och kontaktuppgifter är egentligen att jag vill bidra till den öppna processen. En öppen process kan inte bara handla om att kandidater är öppna med att de vill – alla som inte kandiderar har också en möjlighet att ställa frågor till kandidaterna för att höja partiets kunskap om de olika personernas förtjänster och tankar så att vi gemensamt kan ta ett så bra beslut som möjligt. Det kan också handla om att öppet ta ställning för den kandidat man tycker är den bästa, för att på så sätt leda processen framåt.

2 kommentarer

  1. […] är det parti som i min mening har minst problem idag; Anders Wallner och Birger Schlaug gjorde nyligen två bra sammanställningar av de nya språkrörskandidaterna.  […]


  2. […] skriver om de olika kandidaterna till språkrörsposterna på sin blogg. Det gör även Birger Schlaug, vars favoriter är Joakim Pihlstrand-Trulp – den […]



Kommentera

