h1

Om politik och föräldraskap

04 februari 2011

När en nära vän till mig nyligen var på arbetsintervju frågade han om hur det var att vara förälder och arbeta på företaget. Han fick svaret att hans partner skulle börja avsky honom. ”Vi har en prioriteringsordning som gäller här. Först kommer kunden. Sedan företaget. Sedan familjen”. Det är en hopplöst omodern syn på föräldraskap och jag tror att attityden är direkt skadlig för företaget.

Tyvärr finns samma syn i Rosenbad. I Sverige är det fortfarande inte möjligt för statsråd att vara föräldralediga. Och du behöver inte vara professor i genusvetenskap för att se skillnaden på hur ministrarna Tobias Billströms respektive Birgitta Ohlssons nyblivna föräldraskap porträtterats i media.

Igår läste jag Helene Öbergs artikel på Newsmill om hennes oro att att hennes graviditet kan vara ett argument för dem som vill att någon annan ska bli partisekreterare. Jag skrev, tillsammans med min vän och medförälder Anna Söderström, ett svar till Helene, för vi känner inte alls igen oss i att Miljöpartiet skulle ha problem med politiker som är gravida eller småbarnsföräldrar. Helene avslutar texten med att hon fortsätter att kandidera, då hennes partner kan ”stå tillbaka” några år och ta huvudansvaret för barnet.

Jag är orolig för att texten kan tolkas som att högt uppsatta politiker i Miljöpartiet får ”ta” att partiet kommer ”först”. Personligen skulle jag aldrig ställa upp som partisekreterarkandidat om jag inte trodde att det gick att kombinera med rollen som pappa – med delat huvudansvar. Om jag skulle bli vald, och bli förälder en till gång under min period på uppdraget, skulle jag ta lika stort ansvar för det barnet som jag idag gör för Abbe.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin, i slutet av vår graviditet.

Kommentera

