h1

Hamilton (m) vill inte stötta företag att bli hållbara

07 februari 2011

Under kvällens kommunfullmäktige ställde jag en fråga till Ulla Hamilton (m), utifrån mina tankar kring de kreativa näringarna vid Telefonplan som jag bloggade om härom veckan. Poängen i min fråga var slutet:

Jag skulle väldigt gärna välkomna den här satsningen – men jag tycker att den är lite oklart fokuserad. Min fråga till borgarrådet är helt enkelt hur den här långsiktiga satsningen egentligen kommer att se ut rent konkret? Förutom att flirta med regeringen?

Hamilton informerade då om att det pågår utformande av en projektplan för området. Då gick jag in min huvudpoäng om att mode- och designindustrin idag har stora problem med hållbarheten, något som även industrin själva diskuterar.

”I Stockholm finns många mode- och designentreprenörer som vill ändra den här utvecklingen och producera hållbara kläder. Men det finns många problem för dessa aktörer. Det finns inget stöd för den som vill producera ekologiskt och socialt hållbart design och mode på en strategisk nivå.

Miljöpartiet anser att den långsiktiga satsningen på de kreativa näringarna kring Telefonplan ska ske med en tydlig inriktning på hållbart företagande. Det skulle kunna göra att Stockholm tog täten för hållbara företag inom mode och design.
Är borgarrådet Hamilton redo att samarbeta kring att få en sådan inriktning på satsningen kring Telefonplan?”

Det var Hamilton (m) däremot inte. Hon menade att politiker inte ska ”säga till” företag vilken inriktning de ska ha (något jag förstås inte föreslagit) och att de här företagen säkert ”ändå” kommer att ha en miljöinriktning.

Så när det inte var aktuellt med något samarbete för den här inriktningen sammanfattade jag Miljöpartiets åsikt:

”Miljöpartiet vill ha en affärsinkubator vid Telefonplan som hjälper Stockholms företagare inom de kreativa näringarna att bli en världsledande aktör inom hållbar mode och design.

Jag är medveten om att Moderaterna aldrig har varit några anhängare av att ställa ekologiska eller sociala krav i upphandling. Ni brukar menar att det hämmar företagandet. Jag tror tvärtom att den sortens insatser skulle gynna det gröna företagandet – något som Stockholmare skulle vara stolta över.”

Kommentera

