h1

Utfrågningsreflektioner – och min relation till Per Schlingmann

27 februari 2011

Idag var det partisekreterarkandidaternas tur att bli utfrågade av MP Stockholmsregionen, genom Carl-Martin Vikingsson, Magda Rasmusson och Åsa Jernberg, som även frågade ut språkrörskandidaterna för ett par veckor sedan. Vi var sex av åtta kandidater som hade möjlighet att delta under en tre timmar lång grillning. Utfrågningen kommer snart att gå att se på nätet. Det var väldigt intressant att få höra de andra kandidaternas – och att få uttrycka sina egna tankar om det här spännande uppdraget.

En del av utfrågningen var värderingsövningar där vi fick räcka upp handen om vi höll med påståendet eller inte. Vi fick alltså inte utveckla några svar. Vad jag kunde se så stack jag ut vid två tillfällen:

”Partisekreteraren bör väljas av kongressen” (jag höll inte med)
Jag tycker egentligen att partiet borde följa Grön Ungdoms exempel och låta partistyrelsen välja partisekreterare. Partisekreterarrollen bör axlas av en person som kan partiet väl och har kompetens i de uppdrag och funktioner som partisekreteraren får av partistyrelsen. Därför tror jag att de personer som sitter i partistyrelsen är väldigt lämpade att hitta en lämplig partisekreterare. (Jag tänker att det inte är självklart att personen dessutom har förmågan att övertyga en kongress från talarstolen att man är rätt kandidat.) Det skulle vidare bli tydligt att partisekreteraren arbetar på uppdrag av partistyrelsen – och inte som en isolerad ö i organisationen med ett helt eget mandat.

”Per Schlingmann är min förebild som partisekreterare” (jag höll delvis med)
Få partisekreterare har lyckats förändra bilden av sitt parti på ett sådant sätt som Schlingmann gjort. Han har använt sitt partisekreterarskap till att utveckla Moderaternas kommunikation på ett väldigt skickligt sätt – något jag också skulle vilja göra. Det har självklart varit inspirerande att följa. Däremot är han ju ingen person jag tänker lista som en politisk förebild… Han har dessutom också en tendens att prata om sitt parti som ett företag och påbjuda ”regler” för aktiva moderater – något jag inte skulle välja att göra. Det är för övrigt inte heller möjligt i ett grönt parti.

Återkommer med fler reflektioner när jag sett videoupptagningen.

Nästa tillfälle för partisekreterarmingel blir i Uppsala den 21 mars.

Fler: Robert Damberg

edit: Nu finns utfrågningen på youtube, i alla fall del 1 och del 2.

Kommentera

