h1

Partisekreterarutfrågning (nu hela utfrågningen)

01 mars 2011

Här kan du se hela utfrågningen av partisekreterarkandidaterna från i söndags.

Del 1: Presentationer, första rundan och de första mini-intervjuerna (Max, Daniel):


Mitt inlägg i rundan ligger vid 14.42, då vi svarar på frågan om vad en partisekreterares viktigaste uppgifter är.

Del 2: Resten av mini-intervjuerna (Anders, Helene, Mats, Michael):


Min intervju ligger mellan 3.50-9.20 och handlar bland annat om Miljöpartiets största utmaning och vad det första jag skulle göra som nyvald är.

Del 3: Runda om vår egen lämplighet inför uppdraget, snabbfrågor och de första publikfrågorna:

Mitt inlägg om mina starka sidor ligger mellan 1.48-2.40. Sedan följer snabbfrågorna mellan 9.50-11.45. Därefter får vi svara på vad som är en ”grön grund”, då jag valde att svara på två saker som är centrala för en grön partiorganisation vid 14.28: öppenhet för förändring och den direktdemokratiska synen på medlemskapet.

Från 16.15 är det frågor från publiken. Vid 20.30 svarar jag på hur jag skulle hantera kommunavdelningar som driver politik som inte överensstämmer med partiets linje. Vid 23.35 svarar jag på frågan om huruvida det är ett problem att få kvinnor kandiderar till partisekreterarposten och om hur man kan öka mångfalden i partiet.

Tänkte också lägga in kommentarer till några av snabbfrågorna:
”En partisekreterare är med fördel känd av allmänheten” – Här hann jag inte tänka klart. Jag tycker att ”allmänheten” är ett väldigt vitt begrepp. Det viktiga är att partisekreteraren är känd av journalister, opinionsbildare och civilsamhället.

”Partisekreteraren bör sitta i partistyrelsen” – Nej, det tycker jag inte är nödvändigt. Jag tycker att man ska arbeta med uppdrag som partistyrelsen beslutar. Då blir det lite märkligt om man röstat emot sina egna uppdrag.

”En partisekreterare måste alltid vara lojal mot partilinjen inåt” – Generellt stämmer förstås det påståendet, men jag tycker också att en partisekreterare ska kunna peka internt på luckor i politiken för att motivera rådslagsarbete. Till exempel om det finns stora åsiktskillnader internt så ska man kunna försöka förklara dem och komma med förslag på åtgärder. En partilinje är ju majoritetens linje och en partisekreterare måste också kunna företräda stora minoriteter i partiet.

”Partisekreteraren bör väljas av kongressen” & ”Per Schlingmann är min största partisekreteraridol” – Jag tycker att det vore bättre om uppdraget valdes av partistyrelsen och Schlingmann har varit en skicklig M-partisekreterare. Det har jag utvecklat tidigare.

”Miljöpartiet bör ha ett organiserat samarbete inför valet 2014” – Det är för tidigt att säga. Vi bör inte ha det idag på riksnivån.

Del 4: Publikfrågor och avslutning:

Jag pratar om krishantering vid 9.08, erfarenhet av riksmedier vid 14.18, övriga politiska uppdrag vid 24.50 och vad i MPs politik jag har svårast att försvara 30.56.

Fler: Robert Damberg, Daniel Helldén, Hans Andersson

Kommentera

